آیین های سنتی اهالی کهگیلویه و بویراحمد در ماه محرم


اگرچه حدود هزار و 400 سال از شهادت امام حسین (ع) و یاران بزرگوارش می گذرد، اما از عمق این حادثه نه تنها کاسته نشده است، بلکه هر چه زمان بیشتر می گذرد، این قلمرو گسترده تر شده و مراسم با شکوه بیشتری انجام می شود.

همزمان با فرارسیدن ماه محرم، آیین های مختلف عزاداری در این استان برگزار می شود که از جمله می توان به مراسم استقبال از ماه محرم در روستای امامزاده علی (ع)، مراسم نذری روستای دشت رز بویر اشاره کرد. احمد، دمام زنی حسینی از حضرت قاسم (ع) گچساران، آیین موی خوانی و شام غریبانه از کهگیلویه، آیین سنتی لنده خوانی و آیین سنتی سوق خوانی که در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است. .

آیین سنتی سوق خوانی یکی از آیین های شریف ماه محرم در کهگیلویه و بویراحمد است که چند سالی است به همت گروه فرهنگی هنری بنرخوان کربلا و با حمایت مالی و معنوی در دهدشت برگزار می شود. اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.

فریدون داوری از نویسندگان و پژوهشگران کهگیلویه و بویراحمدی در این باره گفت: در گذشته در این استان ایلات و عشایر دو سه روز مانده به ماه محرم به استقبال محرم می رفتند و مراسم عزاداری ابا را ترتیب می دادند. عبدالله الحسین (ع)».

وی بابیان اینکه انتخاب محل عزاداری، نظافت و تابلوسازی از جمله اقدامات استقبال از محرم به استان بود، افزود: پایه تابلوها با شرایط خاص و با استفاده از چوب گردو و بلوط و زنگ و زنگ تهیه شده است. درا را با پارچه های سیاه و ارغوانی پوشانده بودند و سبزه تهیه می کردند و این نشانه معرفت کربلا بود. این دانش به دست مردی قوی و خوش تیپ منتقل شد».

داوری تصریح کرد: عده ای به منظور اطلاع رسانی به مردم، دو سه روز مانده به ماه محرم، عصرها در خیابان ها راه می رفتند و با نوحه های محلی اطلاع رسانی می کردند.

این پژوهشگر کهگیلویه و بویراحمدی خاطرنشان کرد: خانم ها و آقایان با انگشترهای جداگانه سید و سالار شهیدان را به عزاداری می پردازند به طوری که یک زن به عنوان تک خوان، زنان دست بر گردن یکدیگر می گذارند و با لباس محلی و لباس محلی به عزاداری می پردازند. چارهی یا چادر بر پشت بگذارند و بر سینه بزنند. علاوه بر این، مردان همدیگر را از کمر گرفته بودند، یکدیگر را می بوسیدند، دایره ای می چرخیدند و بر سینه یکدیگر می زدند.

هیئت داوران توضیح داد: آنها عمدتاً اسب را با پارچه های رنگارنگ نمادین که یادآور ذلت امام حسین (ع) بود تزیین کردند و به نوحه و ننگ های محلی پرداختند.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که مردم این استان در ایام محرم انجام دادند این بود که در وسط میدان عزاداری آتش افروختند تا در شب های سرد محل را گرم کرده و آن را نورانی کنند. این در حالی است که عده ای از عزاداران هنگام رفتن به میدان عزاداری هیزم همراه خود می آوردند تا بر حرارت آتش بیفزایند. غالباً همه عزاداران با لباس های تیره در عزاداری شرکت می کردند.

این پژوهشگر کهگیلویه و بویراحمدی بیان کرد: در ایام محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا نذری تهیه و بین عزاداران توزیع می شود.

داوری افزود: گاهی حلوای محلی با نان محلی تهیه و بین عزاداران توزیع می شد.

وی بیان کرد: مردم استان در روز عاشورا تا ظهر عاشورا عزاداری کردند و به سمت منزل امامزادگان یا سادات حرکت کردند و نماز ظهر عاشورا را به یاد دعای امام حسین (ع) در روز عاشورا اقامه کردند. . ”

در زیر بخشی از شکایات محلی استان که در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است را مشاهده می کنید.

«ای ماه حرام، من شهر رفتن و غم و اندوهم، من حرام تو هستم».

***

«آه بی دشت کربلا شیمر کلوی ولد زینا سرش بیری و وش ندا»

***

«ای محرم ماه سطلون و سرور ام»

«امام حسین خاک سر ما را کشت»

در شب یازدهم ماه محرم به مناسبت سفره بیگانگان اهل بیت امام حسین علیه السلام عزاداری و مراسم شیر دادن برگزار می شود. در ماه محرم نیز مراسم پرده افکنی در این استان انجام شد.

همچنین یکی از سنت های به جا مانده از سال های گذشته، تهیه حلیمه عاشورا یا آش گندم در صبح است که در زبان محلی به آن «حریسه» می گویند.

امروزه مراسم شیردهی در این استان شبیه استان های جنوبی مانند خوزستان است که اکثر مردم کمر یکدیگر را گرفته و دایره می چرخند.