انواع رژیم های غذایی برای کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییر رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی است. به طور کلی ، نکاتی در درمان چاقی وجود دارد که باید برای دستیابی به موفقیت آمیز کاهش وزن و سلامتی و همچنین حفظ وزن مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5-7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی ، رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شود:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم هایی که حاوی جایگزین های غذایی هستند
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم انرژی: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً برای 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب برای 1800-800 کیلوکالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) طراحی شده اند. این رژیم های غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ای ، رژیم غذایی سالم باید علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات و اسیدهای چرب ، نیاز بدن به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلوکالری انرژی در روز دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار مهم است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شوند و حداکثر به مدت 3-6 ماه یا 12-16 هفته تنظیم شوند.

رژیم هایی که رژیم های بسیار کم انرژی و هم کالری را ترکیب می کنند: این یک رژیم دوره ای با معده خالی است[1] همچنین این روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (معادل نیازهای برآورد شده انرژی فرد) نامیده می شود. این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه بود.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راههای کنترل اندازه وعده غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای غذای اصلی است. این روش هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن می تواند در کاهش وزن بسیار مثر باشد ، زیرا تعداد کالری ها و ترکیبات را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: معمولاً این نوع رژیم ها حاوی 1000-500 کیلو کالری انرژی منفی در روز هستند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم کربوهیدرات ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمیک پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات ، شاخص گلیسمی پایین و پروتئین بالا” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از دلایل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم های کم کربوهیدرات و کربوهیدرات بالا است که البته به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز بستگی دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. هنگام تنظیم رژیم غذایی لازم است نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخصیت او در نظر گرفته شود. عوامل م inثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض مربوط به آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت فعلی تغذیه
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: بررسی احتمال اختلالات خوردن روانی ضروری است.

[1]

یک روز دیگر روزه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *