اهمیت ویتامین C برای سلامتی شما

ویتامین C متعلق به دسته ای از ویتامین ها است که به عنوان محلول در آب شناخته می شوند. این بدان معنی است که در بدن ذخیره نمی شود و باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل جایگزین شود. در حالی که بیشتر حیوانات این ویتامین را به تنهایی تولید می کنند، این در مورد انسان صدق نمی کند. شما همچنین می شنوید که ویتامین C از آن به عنوان اسید اسکوربیک یاد می شود.

عملکرد ویتامین C در بدن

ویتامین C عملکردهای زیادی در بدن ما دارد. برای سلامت پوست، بهبود زخم ها و بافت اسکار، تشکیل غضروف و رباط ها ضروری است و همچنین باعث سلامت استخوان ها، لثه ها و دندان ها می شود. همچنین به بدن ما کمک می کند تا پروتئین ها را متابولیزه کند و برخی از انتقال دهنده های عصبی را بسازد. نقش مهمی در حفظ عملکرد سیستم ایمنی ما در سطوح بهینه و تولید کلاژن که اصلی ترین بافت همبند بدن است، ایفا می کند.

ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این بدان معنی است که اثرات رادیکال های آزاد را خنثی می کند. رادیکال های آزاد در بدن ما می توانند باعث آسیب شوند. آنها به دلیل آسیب هایی که به سلول های ما وارد می کنند با پیری و سرطان مرتبط هستند. با کمک به از بین بردن این رادیکال های آزاد، اعتقاد بر این است که ویتامین C می تواند به پیشگیری یا درمان برخی از انواع سرطان کمک کند. آنتی اکسیدان ها همچنین برای کند کردن روند پیری با حذف یا به تعویق انداختن برخی از بیماری های مرتبط با آن مهم هستند. در روده ما می تواند به جذب آهن که برای گلبول های قرمز سالم مورد نیاز است کمک کند.

همانطور که قبلاً گفته شد اسید اسکوربیک یک ویتامین محلول در آب است بنابراین مصرف دوزهای بالا چه از طریق رژیم غذایی یا مکمل منجر به تجمع در خون نمی شود. بدن به طور طبیعی سطح این ویتامین را تنظیم می کند و آنچه لازم نیست از طریق ادرار دفع می شود. با این حال تفاوت قابل توجهی در مقدار موجود در یک اندام به اندام دیگر وجود دارد. بیشترین غلظت ویتامین C در اندام هایی مانند چشم ها، گلبول های سفید خون، غده هیپوفیز، مغز و غدد فوق کلیوی یافت می شود. بزاق، پلاسما و گلبول های قرمز کمترین غلظت را دارند.

کمبود ویتامین C

این وضعیت امروزه در کشورهای صنعتی بسیار نادر است. با این حال، این امر در بین ملوانان در دهه 1700 بسیار رایج بود، زیرا آنها رژیم های غذایی مصرف می کردند که سطوح کافی از این ویتامین را تامین نمی کرد. اگر کسی کمبود داشته باشد، شایع ترین حالتی که خود را نشان می دهد اسکوربوت است. بدون مراقبت پزشکی این می تواند منجر به مرگ شود. علائم التهاب و خونریزی لثه، از دست دادن دندان، خستگی و احساس کلی بیماری است. همچنین ممکن است روی پوست فرد دچار لکه های قرمز شود یا زخم هایی داشته باشد که به درستی بهبود نمی یابند. به دلیل از دست دادن خون، بیمار ممکن است دچار کم خونی شود.

منابع ویتامین C

امروزه بسیاری از غلات صبحانه با این ویتامین C غنی شده اند. میوه ها و سبزیجات نیز منابع عالی هستند. مرکبات، آب گوجه فرنگی و سیب زمینی سرشار از ویتامین C هستند. طالبی، پاپایا و توت فرنگی نیز منابع بسیار خوبی هستند. امروزه بسیاری از مردم رژیم غذایی سالم و مغذی ندارند و مکمل ها جایگزین بسیار خوبی برای اطمینان از دریافت سطوح کافی از این ماده مغذی مهم است. اگر این مسیر را انتخاب می کنید به یاد داشته باشید که همیشه مهم است که دوزهای توصیه شده سازنده را همراه با مشاوره با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود دنبال کنید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر