بررسی میزان آسیب مواد قندی توسط دکتر رضا اطمینانانی


اثرات تلخ مواد شیرین (مطالعه مضرات قندها)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی روزانه خود را از کربوهیدرات ها دریافت کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکارز یا شکر) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود. “

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم غذایی عاری از این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است انواع غیر طبیعی و مضر قند موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کنیم. ما به نفع سلامتی عمل کردیم ، در حالی که بسیاری از مردم تنها در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماری های جدی به فکر کاهش یا حذف قند از رژیم غذایی خود بودند.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قند است که همه از آن اطلاع دارند. برخلاف قندهای پیچیده ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و وقتی به این انرژی نیاز نداریم ، بدن مازاد آن را برای استفاده های بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات در چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

اگرچه ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که برای رشد سلول های سرطانی مثر است. مطالعات نشان داده است که قند با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، پانکراس ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارد.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و به دلیل ناپایداری و تمایل به گرفتن الکترون در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و همچنین پیری و پیری زودرس دخیل هستند. مطالعات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

شکر مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم که منبع اصلی ذخایر استخوان ها است ، از بین می رود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج باعث خالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی آسیب های قندها متخصص تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر ، مانند بیماری آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، بیماری سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان همراه با عدم تعادل هورمونی (به عنوان مثال ، افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

پیشنهادات:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف شکر از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، می توان از اشکال قند که مضرات کمتری برای بدن دارند استفاده کرد. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای پیچیده (کربوهیدراتهای پیچیده) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غذاهای کامل) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبرهای بدن را تامین می کنند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. افزایش ندهید و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تامین کنید.

توجه داشته باشید که در مورد میوه ، بهتر است از میوه کامل استفاده کنید تا آب آن (حتی به طور طبیعی) ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این ، برخی از غذاها مانند نان سفید طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل فیبر پایین و میزان جذب بالا ، به سرعت سطح قند خون را بالا می برند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه تغذیه ، مقدار و رژیم اولیه می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای سالم ماندن

محصولات تراریخته و غذایی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *