بهار کبد خود را بعد از زمستان پاک کنید – سم زدایی سالم


اکنون بهترین زمان برای تمیز کردن کبد پس از زمستان با سم زدایی سالم است! غذاهایی برای پاکسازی و ترمیم کبدتان کشف کنید.

اکنون که تعطیلات اصلی یک سال دیگر به پایان رسیده است، بسیاری از ما مشتاقانه منتظر هستیم و تصمیم می گیریم اقداماتی را که باید انجام دهیم تا بدن خود را برای تابستان آماده کنیم. در حالی که این برنامه احتمالاً شامل یک رژیم غذایی سالم و ورزش است، شروع با سم زدایی پس از زمستان می تواند اولین حرکت خوبی برای شما و کبد شما باشد.

فواید سم زدایی پس از زمستان

غذاهای تعطیلات اغلب سرشار از چربی و کالری هستند. این امر باعث می‌شود که در چند ماه آخر سال به راحتی چند پوند وزن داشته باشید. افزایش اندک ممکن است تغییرات زیادی در سلامتی شما ایجاد نکند، اما اگر در طول تعطیلات به میزان زیادی وزن اضافه کرده باشید، نه تنها خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد، بلکه می تواند میزان دردهای بدن را نیز افزایش دهد، عملکرد فیزیکی را کاهش دهد و کیفیت زندگی شما را پایین می آورد (1)

اگر غذاهای مورد علاقه شما در تعطیلات به شدت فرآوری شده اند – به این معنی که غذاها دیگر به شکل طبیعی خود نیستند زیرا به نوعی تغییر داده شده یا فرآوری شده اند، به طور کلی برای کمک به ماندگاری طولانی تر یا طعم خوش طعم تر – بدن شما را در معرض سموم بیشتری قرار می دهد. که می تواند اثرات منفی نیز داشته باشد. علاوه بر ارزش غذایی پایین تر، غذاهای بسیار فرآوری شده می توانند اعتیادآور شوند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. (2)

تحقیقات نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی سم زدایی نه تنها به کاهش سطح سمیت کمک می کند بلکه به کاهش وزن نیز کمک می کند. (3) تا حدی با کمک به کبد و کلیه ها سموم را از بدن دفع می کند. غذاهای سم زدایی کبد همچنین چربی و کالری کمتری دارند که به معکوس کردن افزایش وزن در تعطیلات کمک می کند.

غذاهایی که کبد شما را پاکسازی می کنند

گردو می تواند به پاکسازی و سم زدایی کبد شما کمک کند!

غذاهایی که کبد را پاکسازی می کنند عبارتند از:

  • ماهی چرب
  • گردو
  • سیر
  • زردچوبه
  • و روغن زیتون

سبزیجات مفید برای کبد آنهایی هستند که در دسته چلیپایی ها قرار می گیرند (کلم، کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل)، همراه با سبزی های برگ دار.

غذاهایی که کبد و کلیه ها را پاکسازی می کنند عبارتند از:

  • سبزیجات چلیپایی
  • سیر
  • و قهوه

چندین میوه نیز به این فرآیند کمک می کنند، با:

  • لیمو
  • سیب
  • بلوبری
  • و زغال اخته چند مورد از قابل توجه ترین آنها هستند.

چه غذاهایی برای ترمیم کبد مفید هستند؟

توت فرنگی سرشار از ویتامین C است و برای ترمیم کبد مفید است.

اگر واقعاً از غذا و نوشیدنی خود در تعطیلات لذت بردید، ممکن است از خود بپرسید: “چگونه می توانم سلامت کبد خود را سریع بهبود بخشم؟” پاسخ به این سوال ممکن است به وضعیت سلامت فعلی شما بستگی داشته باشد.

طبق یک تحقیق، ویتامین C برای افراد مبتلا به هپاتیت ویروسی و سیروز مفید است در حالی که ویتامین E ممکن است برای افراد مبتلا به هپاتیت B و بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مفیدتر باشد. (4)

  • غذاهای سرشار از ویتامین C عبارتند از فلفل دلمه ای، توت فرنگی، پرتقال، کلم بروکلی، کلم پیچ و گوجه فرنگی.
  • غذاهای حاوی مقدار مناسبی ویتامین E عبارتند از: تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج، کدو تنبل و روغن جوانه گندم.

سم زدایی ایمن کبد

وقتی هدف شما نتایج سریع است، می‌توانید به راحتی با سم‌زدایی سرگردان شوید و به طور بالقوه بیشتر ضرر داشته باشید تا مفید.

سم زدایی بدن شامل دادن غذاهایی به بدن است که عملکرد کبد و کلیه را تقویت می کنند و در عین حال از مواردی که ممکن است در سطوح بالاتر سموم نقش دارند نیز کم کنید. به عبارت دیگر، غذاها را در طبیعی ترین شکل خود انتخاب کنید. هرچه یک غذا بیشتر فرآوری شده باشد، احتمالاً حاوی مواد نگهدارنده، افزودنی ها و مواد غیر طبیعی بیشتری است.

در عین حال، مطمئن شوید که به بدن خود مواد مغذی لازم برای عملکرد موثر را بدهید. اگر یک رژیم غذایی کامل سم زدایی را برای مدت طولانی دنبال کنید، ممکن است تمام ویتامین ها و مواد معدنی زیادی که از عملکرد سالم بدن پشتیبانی می کنند را دریافت نکنید.

چگونه به طور طبیعی عملکرد کبد را بهبود بخشیم

چند کار اضافی وجود دارد که می توانید برای بهبود طبیعی عملکرد کبد به غیر از خوردن غذاهای سم زدا انجام دهید. کاهش یا حذف الکل یک گزینه است. ورزش منظم یکی دیگر از این موارد است، تحقیقات نشان می دهد که تمرینات قلبی و قدرتی هر دو به بهبود عملکرد کبد کمک می کنند. (5)

مصرف مکمل کبد نیز ممکن است کمک کند. نگاهی به برخی از بهترین مکمل‌های سم‌زدایی کبد با هدف محافظت و حمایت از سلامت کبد بیندازید. این به شما امکان می دهد یکی را انتخاب کنید که با سلامتی و اهداف شما مطابقت دارد.

(1) مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری. (2020، 17 سپتامبر). اثرات اضافه وزن و چاقی بر سلامتی بازیابی شده در 14 فوریه 2022، از https://www.cdc.gov/healthyweight/effects/index.html

(2) صندوق سلامت و ایمنی کارگران آمریکای شمالی. (2019، آوریل). بسیاری از خطرات سلامتی غذاهای فرآوری شده بازیابی شده در 14 فوریه 2022، از https://www.lhsfna.org/the-many-health-risks-of-processed-foods/

(3) موریسون، جی.، ایانوچی، ای. (2012، آوریل/مه). تسکین علائم و کاهش وزن از پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری و جایگزینی برای سم زدایی. پزشکی یکپارچه. بازیابی شده در 14 فوریه 2022، از http://todayspracitioner.com/wp-content/uploads/2013/11/weight-loss-meal-replace-IMCJ_11-2_Morrison.pdf

(4) Guan, Y., He, Q. (2015). مصرف گیاهان و سلامت کبد. طب مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد. doi: 10.1155/2015/824185

(5) Skrypnik, D., Ratajczak, M., Karolkiewicz, J., et al. (2016، مه). تأثیر ورزش استقامتی و استقامتی- قدرتی بر پارامترهای بیوشیمیایی عملکرد کبد در زنان مبتلا به چاقی شکمی. زیست پزشکی و دارودرمانی. doi:10.1016/j.biopha.2016.02.017

درباره نویسنده

کریستینا دباسک

کریستینا ام. دباسک، نویسنده و ویراستار سلامتی است که در زمینه پیشگیری از سلامت طبیعی و گزینه‌های درمانی تخصص دارد. او همچنین یک متخصص تغذیه، مربی شخصی و متخصص تحول است. شما می توانید مقالات او را در انواع نشریات مرتبط با سلامت، چه به صورت آنلاین و چه به صورت چاپی، بیابید.



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/
رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر