توصیه های مهم تغذیه در نوروز


ویروس کرونا نامیده می شود ویروس کویدا 19
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، اجرای مراسم سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران را مختل می کند. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند روابط اجتماعی و خانوادگی را محدود کنند.

توصیه ما به شما این است که تا آنجا که ممکن است برنامه های سفرها و دیدارهای نوروزی را به تعویق بیندازید. اما اگر یک گردهمایی خانوادگی کوچک دارید ، توصیه هایی دارید غذا از این روزهای زیر برای به حداقل رساندن مشکلات حاصله استفاده کنید.

ابتدا غذاهای نوروزی را که تعداد زیادی از مصرف کنندگان مصرف می کنند معرفی می کنیم:

میوه ها:

میوه ها از نظر مواد مغذی و طعم متفاوت هستند ، اما دارای خواص مشترکی نیز هستند:

1. آنها حاوی انواع آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را خنثی می کنند تا از بیماری جلوگیری کرده و اثرات سن بر بدن را به تأخیر بیندازند. (اثر ضد پیری)

2. از آنجا که محصولات این گروه معمولاً بدون فرآیند پخت و پز مصرف می شوند ، میزان از دست دادن مواد مغذی و آنزیم های مفید آنها بسیار ناچیز است.

3. آنها حاوی انرژی کمی هستند. البته آنها حاوی انرژی هستند و تصور کلی “میوه چربی نمی گیرد” اشتباه است و هر 100 گرم میوه معادل 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، میان وعده یا غذای ناخواسته محسوب نمی شوند و دارای بیشتر خواصی هستند که برای گروه میوه ها توصیف شده است. اما توجه به این نکته ضروری است که میوه های خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارند. به همین دلیل است که آنها مانند آجیل هستند که اگر بیش از حد خورده شوند با تمام فواید آن چاق می شوند.

آجیل:

آجیل ها به گروه پروتئین ها تعلق دارند. قدرت آجیل – در حضور مواد مغذی و ویتامین ها. این گروه دارای مزایا و معایب زیر است که به شرح زیر است:

1. کالری بالایی دارند. استفاده از این گروه از محصولات محتوای کالری بالایی را برای بدن فراهم می کند که باید به درستی محاسبه و در رژیم غذایی روزانه گروه پروتئین گنجانده شود.

2. سدیم بالایی دارند. اگرچه میزان سدیم موجود در این غذاها به طور طبیعی زیاد نیست ، اما معمولاً در طول پخت نمک به آن اضافه می شود. میزان بالای سدیم هم برای افراد سالم و هم برای افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب نیست.

3. بسیاری از خواص آنها با چربی های اشباع نشده در ارتباط است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما روغن ها و چربی ها ، خوب یا بد ، 9 کیلو کالری انرژی در گرم دارند.

4- افزایش ماندگاری می تواند نوع روغن ها را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آنها بکاهد.

5- اگر شما از جمله افرادی هستید که در نوروز مقدار زیادی آجیل می خورید ، باید مراقب مصرف سایر غذاهای پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی باشید.

شیرینی

کسانی که بعد از نوروز اضافه وزن پیدا کرده اند ، شیرینی را بزرگترین مقصر خود می دانند. شیرینی متعلق به گروه غلات است. آرد قنادی نوعی دانه تصفیه شده است که سبوس را از دانه برای شکل و طعم بهتر جدا می کند.

از دست دادن سبوس منجر به چندین پیشرفت مهم در این محصولات شده است:

1. چنین غذاهایی بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن را از دست می دهند.

2. کمبود سبوس باعث افزایش سریع قند خون پس از خوردن این غذاها می شود و در نهایت ، پس از خوردن این غذاها در مدت زمان کوتاهی احساس گرسنگی خواهید کرد.

3. سبوس آب زیادی را جذب کرده و سرعت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس میزان غذا در معده را کاهش می دهد و همچنین میزان عبور غذا از روده را کاهش داده و منجر به یبوست می شود.

نکات منفی فوق مربوط به آرد تصفیه شده است. حالا فرض کنید می خواهید این آرد شیرینی پزی کنید. حتما کمی شکر و روغن یا کره ، خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی ویتامین یا مواد مغذی نیستند ، مصرف طولانی مدت می تواند منجر به این واقعیت شود که بدن شما به دلیل کالری دریافتی ، ویتامین دریافت نمی کند و از سوء تغذیه رنج می برد. یکی از عوارض سوء تغذیه از دست دادن اشتها است.

توصیه های مهم تغذیه در نوروز:

خوردن حداقل 3 وعده غذایی اصلی (صبحانه ، ناهار و شام) را فراموش نکنید.

– در ایام نوروز بهتر است رژیم غذایی را مانند سایر اوقات تنظیم کنید و از آجیل و آجیل به عنوان میان وعده و به میزان متعادل استفاده کنید. ولی مقدار غذا می تواند در هر وعده غذایی اصلی گنجانده شود کاهش. او به ویژه می خواست شام بخورد.


صبحانه این یکی از مهمترین غذاها است که برای سلامتی و رفاه انسان اهمیت ویژه ای دارد. بهتر است افراد در روزهای تعطیل زودتر بخوابند تا بتوانند صبح تازه بیدار شده و صبحانه ای کامل بخورند که شامل مقادیر کافی نان ، شیر ، پنیر ، گردو و … باشد بهتر است از کره ، خامه خودداری کنید. ، دوغ و تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی برای ایجاد رژیم غذایی متنوع برای صبحانه استفاده کنید.

در میان میوه ها – انواع توت ها ، کشمش و خرما. اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانند خوردن میوه در مهمانی ها را از دست بدهند ، توصیه می کنیم این مواد را از صبحانه حذف کنید (نوشیدن چای نیز ممنوع است)

-به دلیل مصرف زیاد قند در عید ، مصرف قند خود را به همراه چای تا حد امکان محدود کنید.

هرم توصیه غذایی خوردن 2-4 واحد میوه در روز را توصیه می کند. در ایام نوروز ، معمولاً به دلیل در دسترس بودن بیشتر میوه ، مصرف آنها در مقادیر زیاد معمولاً بیش از حد زیاد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر شیرینی می خورید باید نسبت نان و برنج را در ظرف ها کاهش دهید. در این شرایط ، خوردن سالاد یا سبزیجات همراه با غذا می تواند از پرخوری یا سوء تغذیه جلوگیری کرده و همچنین احساس سیری ایجاد کند.

– سهم شیرینی و آب نبات خود در روز و تعداد آجیل را تعیین کنید. سهم خود را کنار بگذارید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. غذاهای آب پز و بخارپز بیشتری بخورید.

می توانید از کدو سبز ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ غذاهای عالی تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارند و در عین حال کالری بالایی ندارند.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید. کاهش مصرف آب در نوروز یکی از عوامل مهم مضر برای سلامتی است.
از طرفی نوشیدن آب از پرخوری جلوگیری می کند و احساس سیری می کند.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در ایام نوروز مانند سایر موارد ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. مصرف بیش از حد تنقلات ، شیرینی و شکلات در این روزها در کودکان اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند معده درد ، تهوع و استفراغ می شود و از مصرف غذاهای اصلی جلوگیری می کند و بنابراین ، ادامه این وضعیت به مدت 2 هفته در روزهای تعطیل که مملو از پیچیدگی نه سرگرم کننده است و نه راحت.

– شیرینی و شیرینی می تواند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهد. بنابراین ، توصیه می شود که آنها را در فاصله 2-3 ساعت از وعده غذایی اصلی کمتر مصرف کنید.

شیرینی و آب نبات را از چشم خود دور کنید. وقتی خمیر روی میز افتاده است ، طبیعی است که سعی کنید این کار را هر چند دقیقه انجام دهید
خوردن شیرینی.

فعالیت بدنی کافی داشته باشید و ورزش کنید.

خوشبختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *