راهنمای کامل خرید محصولات لبنی قسمت اول


راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

مصرف لبنیات در رژیم غذایی روزانه و توجه به ارزش غذایی شیر و فرآورده های آن به امری عادی تبدیل شده است. مصرف شیر در کشور ما ریشه های تاریخی دارد و از دیرباز جزء ثابت سفره ایرانی بوده است ، اما فرهنگ شهری تا حدودی ما را از اصول تغذیه مناسب جدا کرده است. اما اطلاعات مناسب روزانه از طریق رسانه ها در مورد تغذیه سالم در اختیار مردم قرار می گیرد. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامت آنها است. در حال حاضر ، بسیاری از تولیدکنندگان در بخش دولتی و خصوصی مشغول تولید انواع محصولات لبنی هستند و ما تفاوت قابل توجه و غیرقابل مقایسه ای در تنوع محصولات نسبت به دهه 60 مشاهده می کنیم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به انواع محصولات لبنی دسترسی دارند ، بلکه گاهی تنوع محصولات آنها را در انتخاب نوع محصول متناسب با شرایط آنها دچار سردرگمی می کند. به خصوص که تبلیغات مختلف و نامه های برند بیش از هر چیز ذهن افراد را مشغول می کند ، اما مهمتر از همه ، انتخاب محصول مناسب با توجه به شرایط فردی ، با توجه به رژیم غذایی روزانه ، سالم و با کیفیت بالا ، بنابراین به نکات اصلی توجه کنید. راهنمای انتخاب مناسب ترین محصول

انتخاب بسته به نوع محصول:

محصولات لبنی مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین ، چربی کل ، چربی های اشباع شده ، کلسترول ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است. شیر ، ماست و پنیر معمولاً بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از غذاها حاوی قند هستند ؛ مانند بستنی و برخی دیگر ، حاوی سدیم یا چربی بیشتری (بخصوص چربی اشباع) نسبت به سایر غذاها هستند. برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توصیه می شود از رژیمی پیروی کنید که حاوی 30 درصد کالری از چربی ها و 10 درصد کالری اسیدهای چرب باشد. علاوه بر این ، رژیم غذایی شما باید حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در روز باشد.

شیر نر

تنوع شیر موجود در بازار به حدی است که اجازه نمی دهد تا مدتی به یخچال های مراکز خرید نگاه کنید. بسیاری از مردم فقط از شیر دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای نخواهد بود. این شیرها به طور متوسط ​​2.5 درصد چربی ، 3.4 درصد پروتئین ، 4.8 درصد لاکتوز و 0.8 درصد مواد معدنی دارند. بسته به میزان چربی ، شیر بدون چربی ، بدون چربی یا بدون چربی است. غذاهای کم چرب کمتر از 0.5 درصد چربی دارند و برای افرادی که رژیم خاصی دارند مناسب است. گاهی اوقات مقدار کمی شیر خشک بدون چربی می توان برای بهبود طعم شیر بدون چربی اضافه کرد.

این شیرها حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D. غذاهای کم چرب معمولا حاوی 1.5 درصد چربی و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر پرچرب حداقل 3 درصد چربی دارد. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند غذاهای کم لاکتوز بخورند یا با مقدار کمی ماست شیر ​​بنوشند. شیر و طعم میوه و شیر کاکائو برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست ، زیرا این محصولات معمولاً با کمی شکر مکمل می شوند. اگر روی برچسب بسته بندی این محصولات جدول ارزش غذایی وجود دارد ، می توانید میزان قند آن را از جدول بررسی کنید. در غیر این صورت ، مصرف کننده از وجود شکر در اجزا یا ترکیبات روی بسته مطلع شد.


بیشتر بدانید: مکمل برای درمان پوکی استخوان


طبق مقررات FDA ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد نیاز روزانه شما به این ماده را برآورده کند ، منبع خوبی از این ماده مغذی است و می توان آن را برچسب غنی شده نامید. ممکن است با محصولاتی روبرو شوید که دارای برچسب های غنی شده با ویتامین یا مواد معدنی خاص یا برعکس با برخی نیازهای غذایی هستند. تفاوت دیگر شیر در پاستوریزه یا استریل شدن آن است. شیر پاستوریزه را می توان در یخچال بیش از 5 روز (یا تاریخ ذکر شده توسط سازنده ، و ممکن است کمتر از 5 روز) نگهداری کنید.

Fradema (UHT) یا شیرهای استریل شده را می توان چند ماه قبل از باز شدن در یخچال نگهداری کرد ، اما حداکثر 5 روز پس از باز شدن قابل نگهداری است. ارزش تغذیه ای این شیرها کمتر از شیر پاستوریزه نیست و کازئین یا پروتئین اصلی شیر طی فرآیند عقیم سازی تغییری نمی کند ، اما طعم آن با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

فرآورده های شیر تخمیر شده

این گروه شامل ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و پنیر است. ماست ، دوغ و پنیر بیشترین مصرف را در این گروه دارند. درصد چربی ماست های موجود در بازار متفاوت است و روی بسته مشخص شده است. در گروه ماست های دارای چربی بالا ، ماست با 4 درصد چربی ، ماست با 6 درصد چربی و ماست خامه ای با 9 درصد چربی وجود دارد. توصیه می کنیم در صورت ابتلا به بیماری عفونی یا اسهال ناشی از مسافرت یا داشتن افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا سرطان در نزدیکی خود از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست های معمولی متفاوت است و حاوی میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروبی معده را به سمت باکتری ها هدایت می کند ، که برای حفظ سلامتی و درمان برخی بیماری ها مزایای خوبی دارد. البته مصرف این ماست ها در بیماران مبتلا به برخی عفونت های پیشرونده و همچنین ایمنی ضعیف باید با احتیاط همراه باشد. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک ، تولید شده توسط باکتری های اسید لاکتیک ، برای سلامتی شما مفید است. کفیر حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

خمیر حاوی درصد کمی چربی است ، اما میزان نمک آن ممکن است برای رژیم های خاص مناسب نباشد. آب پنیر همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از محصولات تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از محصولات سنتی و غیر پاستوریزه اکیدا خودداری کنید.

راهنمای کامل خرید لبنیات متخصص تغذیه اصفهان

پنیر

طبقه بندی پنیرها در جهان آسان نیست. با توجه به میزان رطوبت ، پنیرها به سفت و نرم تقسیم می شوند. پنیر پارمسان ، چدار و آمانتال پنیرهای سفت هستند و پنیر کممبر و فتا پنیرهای نرم هستند. برخی از پنیرها مانند گودا دارای حفره هایی هستند که توسط باکتری ها در حین تولید ایجاد می شوند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیرهای خرد شده ، افزودن امولسیفایرها و گرم کردن مخلوط تهیه می شود. درصد چربی و نمک پنیر یکی از عوامل مهم تغذیه است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

مقدار چربی و سدیم معمولاً در جدول ارزشهای تغذیه ای به مصرف کننده گزارش می شود. در جدول صفحه قبل برخی عوامل پنیرهای تولید شده در ایران بر اساس استاندارد ملی ذکر شده است.
اگر بعد از خرید پنیر متوجه شدید که شور است ، می توانید با قرار دادن آن در آب آشامیدنی ، شوری آن را تا حدی کاهش دهید. به آب موجود در بسته بندی برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ کیفیت و حفظ پنیر دارد. بنابراین پنیر را تا انتها دور نریزید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه ، مقدار و رژیم اولیه ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

آلرژی غذایی

محصولات مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای مقابله با گرسنگی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *