روغن پالم چیست؟ آیا از خطرات روغن پالم اطلاع دارید؟


روغن پالم چیست؟ آیا از خطرات روغن پالم اطلاع دارید؟

روغن پالم ، مانند زیتون یا کلزا ، ممکن است جزء اصلی آشپزخانه شما نباشد. اما محققان در حال بررسی جوانب مثبت و منفی این روغن گرمسیری پرکاربرد هستند.

روغن پالم در لیست مواد تشکیل دهنده بسیاری از غذاهای فرآوری شده گنجانده شده است. اما این س arال پیش می آید که با توجه به تبلیغات منفی این روغن ، چقدر می توان آن را با سایر روغن های آشپزی مقایسه کرد و آیا آنقدر که متخصصان تصور می کردند برای شما مضر است؟

روغن پالم و مضرات آن

نگاهی گذرا به این روغن مرموز

روغن پالم یکی از پرکاربردترین روغن های گیاهی است و در نیمی از غذاها و غذاهایی که اغلب مصرف می شوند ، از تنقلات گرفته تا لوازم آرایشی وجود دارد.

تولید جهانی نفت از 15 میلیون تن در سال 1995 به 66 میلیون تن در سال 2017 افزایش یافت. ویژگی های مطلوب برای صنایع غذایی (دمای نسبتاً بالای دود و حالت نیمه جامد در دمای اتاق) و استراتژی هایی که از سیاست دولت در زمینه توزیع ، تولید و استفاده از روغن پالم حمایت می کند.

اگرچه این عوامل مرتبط با روغن پالم دارای مزایای آشکاری برای صنایع غذایی هستند ، اما روغن ها درصد بسیار بالاتری از چربی های اشباع شده را نسبت به سایر روغن های گیاهی دارند. اگرچه اثرات منفی آن بر سلامتی مورد بحث قرار گرفته است ، متاآنالیز افزایش مصرف روغن پالم در 23 کشور جهان ارتباط قابل توجهی با مرگ و میر بیشتر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب نشان داد.

یک مطالعه منظم دیگر نشان داد که مصرف روغن پالم سطح “کلسترول آتروژنیک ، لیپوپروتئین با چگالی کم” را افزایش می دهد. در اوایل سال 2003 ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان غذا و کشاورزی (FAO) شواهد مصرف چربی اشباع شده را به عنوان افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی توصیف کردند.

روغن پالم چیست؟

روغن پالم چیست؟

روغن نخل از میوه های نخل به دست می آید – درختانی که عمدتا در آب و هوای گرم مانند آفریقا و آسیا یافت می شوند. شایان ذکر است که این درخت در جنگل های گرمسیری رشد می کند و جالب است بدانید برداشت این نوع روغن به دلیل تأثیرات منفی فراوان آن بر محیط زیست مورد انتقاد قرار می گیرد.

از آنجا که ایالات متحده افزودن چربی های ترانس به غذا را ممنوع کرده است ، بسیاری از تولیدکنندگان به روغن نخل که جایگزینی ارزان است ، متوسل شده اند.

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده ، روغن پالم دارای خواص تغذیه ای مشابه سایر روغن های پخت و پز است. یک قاشق غذاخوری حاوی حدود 120 کالری و 14 گرم چربی کل است که شامل 7 گرم چربی اشباع (همان مقدار کره) ، 5 گرم چربی غیر اشباع سالم برای قلب و 1.5 گرم چربی اشباع نشده است.

روغن پالم همچنین دارای 2 گرم ویتامین E و 1 گرم ویتامین K است.

این ارقام به جز نوع چربی مشابه روغن زیتون است. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون تنها حاوی 2 گرم چربی اشباع (که می تواند در بیماری های قلبی نقش داشته باشد) یعنی 10 گرم چربی اشباع نشده است.

روغن پالم دارای چربی اشباع کمتری نسبت به سایر روغن های گرمسیری مانند روغن نارگیل و روغن دانه نخل است.

از روغن پالم استفاده کنید

روغن پالم چگونه استفاده می شود؟

روغن پالم تقریباً در همه غذاها یافت می شود. حدود 50 درصد از محصولات بسته بندی شده در سوپرمارکت ها از پیتزا ، دونات و شکلات گرفته تا دئودورانت ها ، شامپوها ، خمیردندان ها و رژ لب ها را شامل می شود. همچنین از آن به عنوان خوراک دام و به عنوان سوخت زیستی در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود.

روغن پالم اغلب به غذاهای فرآوری شده در فروشگاه اضافه می شود. بسیاری از محصولات نهایی مانند کره بادام زمینی و کرم قهوه حاوی روغن پالم هستند. ” همچنین می توان آن را در بسیاری از مارک های بستنی ، خمیر پیتزا ، نان ، غذاهای منجمد ، سوپ های بسته بندی شده ، سس ها ، دسرها و تنقلات مانند کوکی ها و چیپس یافت. علاوه بر این ، روغن پالم در برخی از محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی مانند رژ لب ، شوینده ها و صابون ها وجود دارد.

“روغن پالم به دلیل دود زیاد برای پخت و پز استفاده می شود. این بدان معناست که برای پخت در دمای بالا مناسب تر است.

به طور کلی ، هرچه روغن تصفیه شده بیشتر باشد ، دود آن بیشتر می شود ، زیرا تصفیه آن ناخالصی ها و اسیدهای چرب آزاد را که می توانند باعث دود روغن شوند ، حذف می کند.

از نظر طعم ، روغن پالم طعم خامه ای بیشتری در دهان دارد و به غذا چربی بیشتری می دهد. روغن پالم نیز جهانی است. “می توان آن را پردازش و مخلوط کرد تا طیف گسترده ای از محصولات با ویژگی های مختلف تولید شود.”

چرا نظرات منفی در مورد این روغن وجود دارد؟

روغن پالم عامل اصلی جنگل زدایی در برخی از متنوع ترین جنگل های جهان بوده و هست و همچنین زیستگاه گونه های در خطر انقراض مانند اورانگوتان ها ، فیل های پیگمی و کرگدن سوماتران را از بین برده است.

این تلفات جنگلی ، همراه با تبدیل خاکهای ذغال سنگ نارس ، میلیونها تن گازهای گلخانه ای منتشر کرده و به تغییرات آب و هوایی کمک می کند. بنابراین ، به دلیل این موارد ، مخالفت با کشت درختان و استفاده از این روغن در حال افزایش است.

روغن مضر نخل

آیا روغن پالم برای شما مضر است؟

به نظر می رسد روغن پالم فوایدی برای سلامتی دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که روغن نخل می تواند به کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی و بهبود عملکرد مغز کمک کند.

روغن پالم سرشار از توکوترینول ها است ، نوعی ویتامین E که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که سموم می توانند پیشرفت زوال عقل را کند کرده و خطر سکته مغزی را کاهش دهند.


این مقاله ممکن است برای شما مفید باشد: تغذیه و رژیم درمانی برای تناسب اندام و کاهش چربی

روغن پالم هنوز سالم ترین روغنی نیست که می توانید برای پخت و پز استفاده کنید و هیچ فایده دیگری برای سلامتی ندارد. “این روغن حاوی حدود نیمی از چربی های خوب (اشباع نشده) و نیمی از غذاهای بد (اشباع) است ، اما در بسیاری از غذاهای مختلف یافت می شود که تشخیص این که آیا این روغن برای شما مفید است یا بد ، مشکل است.”

به یاد داشته باشید که برخی از مطالعات حتی عوارض جانبی منفی را نشان می دهند. “مطالعاتی وجود دارد که مطالعاتی را که فواید روغن پالم را برای بیماری های قلبی نشان می دهد رد می کند.”

پختن با روغن پالم ممنوع است

آیا باید با او آشپزی کنم؟

“توصیه می شود که روغن زیتون و روغن آووکادو بهترین گزینه های پخت و پز باشند.”

احتمالاً روغن پالم در غذاهای فرآوری شده ای که از مغازه های خواربار فروشی خریداری می کنید اشکالی ندارد ، اما سعی کنید از مارک هایی که آن را مخلوط می کنند استفاده کنید.

اگرچه روغن پالم به اندازه چربی های ترانس مضر نیست ، اما بهتر است هنگام پخت و پز در خانه یا خارج از منزل از روغن زیتون یا سایر روغن های سالم استفاده کنید.

گزارشات در مورد اثرات مصرف روغن پالم بر سلامت متفاوت است. برخی مطالعات مصرف روغن پالم را با افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب ، افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی پایین ، کلسترول ، افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و سایر عوارض جانبی مرتبط کرده اند.

سایر مطالعات هیچگونه تأثیر منفی یا حتی سلامتی ناشی از مصرف روغن پالم را نشان نمی دهند.

منابع:
www.who.int
www.health.com

برای رتبه بندی این پست کلیک کنید!

[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *