زنده ماندن در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا: ویتامین C

از زمانی که دکتر لینوس پاولینگ ویتامین C را به عرصه عمومی آورد، چیزهای شگفت انگیزی در مورد این ویتامین کشف شد. اولین و مهمترین چیزی که باید در مورد ویتامین C بدانید این است که انسان باید از منابع غذایی دریافت کند. ما یکی از معدود گونه های زندگی هستیم که ویتامین C خود را نمی سازیم. همراه با ماهی های استوایی، خوکچه هندی، کاپیبارا، برخی از سیمیان ها و خفاش ها. همه گونه های جانوری که توانایی سنتز این ویتامین را از دست داده اند برای سالم بودن نیاز به مکمل دارند.

ویتامین C، که به نام اسید ال اسکوربیک یا اسکوربات نیز شناخته می شود، دارای RDA (مقدار رژیم غذایی توصیه شده) بیش از 60 میلی گرم در روز است، اما این مقدار فقط برای جلوگیری از بیماری های کمبود مانند اسکوربوت و بیماری های قلبی عروقی است. موسسه لینوس پاولینگ در ابتدا مصرف روزانه 2 گرم (2000 میلی گرم) را توصیه کرد، اما دکتر پالینگ بین 6 تا 18 گرم (6000 تا 18000) را برای سلامتی مطلوب توصیه کرد. این تفاوت گسترده بین RDA و ODA (کمک هزینه غذایی بهینه) تفاوت بین بیماری و سلامت حیاتی را نشان می دهد.

از آنجایی که ویتامین C محلول در آب است، نگرانی کمی وجود دارد که مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد مشکلاتی به جز تحریک دستگاه گوارش شود. اشکال مختلفی از اسید اسکوربیک وجود دارد، از مواد شیمیایی مستقیم گرفته تا شکل گیاهی طبیعی. همه توسط شیمیدانان برابر در نظر گرفته می شوند. اشکال بافر آسکوربات توسط کسانی که از ناراحتی های گوارشی رنج می برند بهتر تحمل می شود. فرم بافر حاوی اسید اسکوربیک متصل به یک ماده معدنی است. Ester-C© سه برابر بیشتر در بدن دوام می‌آورد و همچنین بهتر جذب می‌شود، اما موسسه Linus Pauling گزارش می‌دهد که هیچ مدرکی برای چنین اظهاراتی وجود ندارد.

افراد سیگاری به دلیل استرس اکسیداتیو ناشی از سیگار کشیدن، دو یا سه برابر بیشتر از غیر سیگاری ها به اسید اسکوربیک نیاز دارند. مصرف کنندگان مواد مخدر تفریحی نیز به دوزهای بالاتر ویتامین C نیاز دارند. به ویژه کسانی که از اکستازی (MDMA) استفاده می کنند، که باعث ایجاد مقادیر زیادی رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو می شود و باعث سمیت عصبی می شود.

در مورد استفاده از ویتامین C برای درمان آنفولانزا یا سرماخوردگی، به طور کلی گزارش شده است که این ویتامین مدت زمان را کاهش نمی دهد، اما گاهی اوقات شدت عفونت را کاهش می دهد. کلید استفاده از این ویتامین در چنین مواردی افزایش سریع دوز زمانی است که فرد برای اولین بار به عفونت مشکوک می شود. مکمل را در دوز فعلی توصیه شده 2000 میلی گرم در روز نگه دارید و در صورت نیاز به 6000 تا 20000 میلی گرم افزایش دهید. دوز بالای ویتامین C می تواند باعث اسهال شود، بنابراین بهتر است دوز به حداقل چهار دوز در روز تقسیم شود.

برای موارد شدید عفونت‌های خاص، ویتامین C داخل وریدی با دوز بالا به طور کاملا مؤثر داده می‌شود و در هر جلسه بیش از 25 گرم به عنوان شیمی‌درمانی در نظر گرفته می‌شود. دوز داخل وریدی منجر به اسهال نمی شود زیرا مکمل از روده ها عبور نمی کند. برای افرادی که وضعیت جسمانی ضعیفی دارند، معمولاً ویتامین C به میزان 10 گرم به همراه ویتامین های گروه B، روی و سایر مکمل ها به صورت داخل وریدی داده می شود. این معمولا “کوکتل مایر” نامیده می شود و کمک بزرگی به کسانی است که از خستگی شدید ناشی از آنفولانزا رنج می برند.

علاوه بر مصرف مکمل ویتامین C به میزان 2000 میلی گرم (2 گرم) در روز، به داشتن چیزی مانند مکمل پودری Emergen-C© کمک می کند. ترفند استفاده از ویتامین C برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا با پیشگیری ارتباط دارد. معمولاً وقتی متوجه می شوید که عفونت دارید، دیگر خیلی دیر شده است. در اولین نشانه سرگیجه، گلودرد یا غلغلک، سرفه، آبریزش بینی، احتقان یا خستگی ناگهانی ویتامین C بیشتری مصرف کنید. همانطور که دوست داشتند در آن فیلم های غرب قدیمی بگویند: “بیایید سرشان را در گذرگاه برداریم!”

© دکتر والری اولمستد

تمامی حقوق محفوظ است

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر