سازمان های همکاری در صورت بارندگی برنج


به گزارش ایسنا، 13 مرداد ماه جاری بارندگی در زاهدان باعث آبگرفتگی محموله های برنج در منطقه باز انبار شد. گمرک علت این موضوع را افزایش حجم کالاهای ورودی به گمرکات از سال گذشته عنوان کرد که این امر ناشی از لغو ممنوعیت معافیت مالیاتی در مناطق آزاد و عدم سود اقتصادی برای ترخیص کالا از این مناطق پس از پایان لغو این قانون

گمرک زاهدان تخمین زد که حدود 45 هزار تن کالا در گمرک زاهدان وجود دارد که 99 درصد آن را برنج تشکیل می دهد و به نظر می رسد از کل برنجی که در محوطه باز بوده و خسارت دیده، در مجموع حدود 300 تن خسارت دیده است. ، که باید بررسی شود و خسارت وارده به صاحب محصول جبران شود.

در همین حال، بازرس گمرک زاهدان، دولت استان و سازمان امنیت استان را عامل این وضعیت دانست. چرا که به گفته وی گمرک زاهدان از اواخر سال گذشته در این خصوص تذکرات لازم را داده بود و طی مکاتباتی با استانداری و سازمان صمت از آنها خواسته بود که از ثبت سفارش به آدرس زاهدان خودداری کنند. قبول نکرد و همین رویه را ادامه داد.

اما اقدامات بعدی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان این موضوع را تایید نمی کند.

ثبت سفارش برنج به عهده وزارت جهاد کشاورزی می باشد.

در این خصوص ایرج حسن پور، رئیس سازمان صمت استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بر اساس قانون، ادارات صمت هیچ نقشی در روند صدور پروانه ها و مراحل ترخیص کالا از گمرک ندارند، اظهار کرد: انتزاع، ترخیص و ترخیص از گمرکات. مجوز ورود برنج و کلیه تولیدات کشاورزی از طریق وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود. به عبارت دقیق تر، پس از ثبت درخواست واردکننده در سامانه معاملات مجتمع، سامانه به صورت هوشمند درخواست را به متولی ارسال می کند. در حوزه محصولات کشاورزی این درخواست توسط کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بررسی، تایید و به گمرک ارائه می شود.

وی گفت: پس از ورود کالا، ادارات بهداشت، استاندارد و قرنطینه گیاهی نمونه برداری، آزمایش و سپس گواهی مربوطه را در سامانه اعلام می کنند و گمرک نیز مراحل قانونی را برای ترخیص کالا انجام می دهد.

حسن پور با بیان اینکه هر ثبت گمرکی دارای یک بازه زمانی شش ماهه است که واردکنندگان می توانند زمان ورود کالا را تعیین کنند، تصریح کرد: اداره کل معدن و تجارت استان بارها اعلام کرده است که سرمایه گذاران متقاضی احداث انبار می توانند برای انبار اقدام کنند. مجوز مجتمع در اقدام در سطح استان.

وزارت صمت مسئول است

در ادامه این سوال، مجید حسنی مقدم، معاون بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال ایسنا که مسئولیت ثبت سفارش واردات برنج بر عهده کدام وزارتخانه است؟ وی گفت: ابتدا پرونده ای در سامانه یکپارچه معاملات برای ثبت سفارش برنج تشکیل می شود، سپس این پرونده توسط وزارت جهاد کشاورزی بررسی و پس از اعتبار سنجی مجدد وارد سامانه یکپارچه معاملات می شود. این بدان معناست که مسئولیت بررسی و فرآیند موقت بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، در حالی که مسئولیت تایید اولیه و نهایی بر عهده وزارت صلح است.

وی ادامه داد: برنج هایی که وارد شد به مقدار مورد نیاز کشور بود. در سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته تنها 3 درصد افزایش واردات داشتیم و حجم واردات ربطی به ماجرای سیل برنج ندارد.

حسنی مقدم تصریح کرد: بخشی از برنج های وارداتی همیشه قابل مشاهده است و این ربطی به حجم واردات ندارد.

با این حال، تقسیم وظایف سکوت و کشاورزی مشخص نیست.

قانون انحراف یا تمرکز وظایف بازرگانی از بخش کشاورزی دولت را موظف کرده است کلیه وظایف مربوط به تامین، واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی واگذار کند. و کشاورزی. این قانون از 22 تیرماه سال گذشته اجرایی شد. بنابراین در حال حاضر نظارت بر بازار کالاهای کشاورزی اعم از میوه و تره بار، مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، شکر، حبوبات و غیره بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و همچنین بازرسی سایر موارد است. کالاها. یعنی کالاهای تولیدی همچنان توسط سازمان حراست استان انجام می شود.