سازوکار وزارت امنیت برای واردات خودروهای کم مصرف؛ از 20 درصد حقوق ورودی تا معافیت از دفع


به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «منوچهار لگی» درباره قوانین واردات خودرو افزود: پیش از این تنها خودروهایی که امکان استفاده افراد متمول را داشتند به کشور وارد می شد، اما وزارت امنیت … با برنامه ریزی و مطالعه بازار، خلأهای موجود در این زمینه محاسبه شد.

وی ادامه داد: قرار است از یک سو با واردات خودرو بازار را تنظیم کند و از سوی دیگر قیمت خودروهای داخلی قابل رقابت با محصولات خارجی باشد.

روگی تصریح کرد: برای رسیدن به این اهداف اولین مرحله در دستور کار واردات خودروهایی است که پاسخگوی این نیازها باشد به این موضوع بپردازیم.

وی در خصوص اینکه آیا سازوکاری برای کاهش عوارض واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: زمانی که قرار است خودرویی با قیمت مشخص و با محدوده خاصی وارد کشور شود، مهندسی معکوس انجام می شود؛ اما در این راستا، خودروهای اقتصادی با قیمت مشخصی وارد کشور می شوند. یعنی هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، دفع (برای واردات هر خودرو باید دو خودرو دور ریخته شود) و … محاسبه می شود.

قائم مقام وزیر صامت ادامه داد: در ادامه مشوق هایی برای کاهش مولفه های ذکر شده برای رسیدن به قیمت هدف خودروهای کم مصرف ارائه می شود.

وی گفت: مشوق هایی برای واردات خودروهای کم مصرف در نظر گرفته شده است. مثلا تعرفه واردات 20 درصد کاهش می یابد یا از بازیافت معاف می شوند.

تحویل خودروهای خانگی نیمه دوم سال 1402

رائوگی افزود: بررسی شد که در مقوله واردات چه کمک هایی می توان برای تامین خودروهای مورد نیاز خانواده های کم درآمد انجام داد. اگر به دنبال افزایش گردش مالی هستیم، تولید باید متناسب با قدرت خریدهای مختلف باشد.

وی درباره برنامه های خودروسازان برای تولید خودرو برای جایگزینی سمند و تیبا بیان کرد: دو خودروساز بزرگ کشور روی خودروهای کم مصرف کار می کنند و محصولات آنها در نیمه دوم سال آینده روانه بازار می شود.