شعبه وزارت بازرگانی مشکلاتی دارد


به گزارش سنانیوز، دبیرکل کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) در خصوص تشکیل وزارت بازاریابی گفت: مخالف جدایی این وزارتخانه بوده ام. تجارت و وزارت حریم خصوصی در گذشته. اما الان هم با تقسیم آن موافق نیستم.

جمشید نافر افزود: از آنجایی که امور اداری ما بسیار کند پیش می رود، اکنون اگر به دلیل تفکیک این دو نهاد و تشکیل وزارت بازرگانی به صورت جداگانه باشد، تا زمانی که این وزارتخانه جدید تکمیل نشود، کار بر جای خود باقی است و مسئولیت ها بر عهده آن است. تعریف نشده و استقرار منجر به مشکلات زیادی می شود. بنابراین اکنون که در اقتصاد با مشکلات عدیده ای مانند تحریم ها مواجه هستیم، جداسازی وزارت بازرگانی از حراست کار درستی نیست.

وی در ادامه به مشکل چند ارزی اشاره کرد و گفت: اساساً چند ارزی برای اقتصاد نامطلوب است و باعث ایجاد رانت برای برخی گروه ها و در نهایت سوء استفاده از این معضل می شود. از طرفی با توجه به حضور مستمر ما در تحریم ها، این موضوع آسیب بیشتری به اقتصاد وارد می کند.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی افزود: این مسائل تولیدکنندگان را مجبور می کند به جای اینکه وقت خود را برای تولید محصولات باکیفیت با هزینه کم و تسخیر بازارهای جهانی هدر دهند، مدام فکر کنند و وقت خود را صرف این کنند که از کدام روش استفاده کنند. برای دیدن آسیب کمتر در این فضا; مشکلی که ترمزی برای تولید و تجارت محسوب می شود.

وی با اشاره به وجود نرخ های مختلف ارز تصریح کرد: در حال حاضر نرخ های مختلف ارز از بازار آزاد تا نرخ چریش و … وجود دارد، مشکلی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان را دچار سردرگمی کرده است به طوری که نمی توانند برنامه ریزی و برنامه ریزی مناسبی را تصور کنند. چشم انداز مطلوب برای تولید و کسب و کار آنها.

نافر افزود: بیشتر این مشکلات ناشی از نبود دیپلماسی نه چندان قوی اقتصادی است. به عنوان مثال، با نگاهی به تاریخ، می توان دریافت که ارزش روبل روسیه در مقطعی به شدت کاهش یافت، اما این کشور توانست با اندیشیدن سیاست های درست، دوباره ارزش پول خود را افزایش دهد. متاسفانه در مورد ارز چنین برنامه ریزی منظم و درستی نداریم.

وی درباره قیمت گذاری دستوری نیز اظهار کرد: قیمت گذاری موضوعی است که شروع و بر اساس تولید محاسبه می شود، بنابراین دستوری بودن آن یکی از بزرگترین مشکلات در حال حاضر است. کنترل قیمت ها اشتباه است. بنابراین اگر بخواهیم به زور قیمت ها را کنترل کنیم با مشکلات عدیده ای از جمله افت کیفیت، فروش پایین و … مواجه خواهیم شد.