صدمین طراح کارت دهه شصت کیست؟


به گزارش ایرنا، وی امروز 10 مرداد ماه درگذشت. سده تنوکی او تصویرگری است که آثارش در حافظه بصری دانش‌آموزان دهه 50 و 60 باقی مانده است.

صادق دونانی را می توان یکی از آخرین نسل هنرمندانی دانست که تا پایان به نمادهای هنر سنتی وفادار ماندند و میل به بسط جزئیات تصویری وام گرفته از هنر نقاشی داشتند.

صدمین طراح کارت دهه شصت کیست؟

ويژگي كه غنا و ظرافت نقاشي و نقاشي قهوه خانه را در خود داشت. هنرمندی که آثارش پلی است بین گذشته هنرهای زیبا و آینده طراحی فیگوراتیو.

از میان مضامین مذهبی و تاریخی، دو عنصر اصلی کار صادق دنانی مورد توجه قرار گرفته است. او که فارغ التحصیل دارالفنون و مدرسه هنر بود، آزمایشات گرافیکی و تصویری خود را صرف تهیه نقاشی برای کتاب های درسی کرد.

علاقه فوندو به هنر سنتی ایران در تصویرگری کتب تاریخی و مذهبی به حدی است که آثار پیچیده و پیچیده ای به بار می آورد و در آثارش می توان حرکات و حرکات ریز و درشت اسب و مردم را در جبهه ها گنجاند.

از بخار دهان اسب های عرق ریخته گرفته تا درخشش شمشیرهای برهنه و چهره های خشمگین و گاه دردناکی که به شکل دشمنان در برابر یکدیگر صف کشیده اند.

صدمین طراح کارت دهه شصت کیست؟

اگرچه کار با چنین پیچیدگی های پیچیده ای نیاز به تجربه ای پیچیده و طولانی دارد، اما پیمودن مسیری واحد با تفاوت های کوچک نمی تواند هنرمند را وادار به حرکت در بستر زمان و ویژگی های تغییرات اقلیمی آن و نگاه به آینده کند.

تمایل توامان به نقاشی و طراحی فیگوراتیو و رئالیستی آثار او را با زمینه های شاعرانه و نقش نقوش عتیقه آغشته کرد. ویژگی این است که تصویرسازی کتاب های درسی و غیردرسی او به ماجراهای مذهبی تاریخی پرداخته و با نگاهی نسبتاً یکنواخت ادامه یافته است.

تلاش‌های اولیه او در کتاب‌هایی مانند آزادی و تو خوب می‌کنی و ببر را پرتاب می‌کنی جرقه‌های زودگذری دارد، اما به نوشته‌های جدی و پایدار تبدیل نمی‌شود.

در تصویرسازی برای روباه فریب خورده، او توانایی معمول خود را در طراحی فیگوراتیو نشان داد. توانایی هایی که بعدها جای خود را به ویژگی های غالب در کار با میدان های تصویری ماجراجویانه و پویا داد.

اهمیت تلاش‌های حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای صادق فوندانی را در این پدیده می‌توان جستجو کرد که کودکان امروزی خاطرات بسیاری از طراحی کارت‌ها و تصاویر صدافرین با گرایش‌های باستانی و مذهبی و کتاب‌های درسی آن‌ها دارند.

تصویرسازی کتاب هایی چون «عدی بن حاتم»، «غدیرخم» و «سپه فیل» نمونه ای از تمام ویژگی های ذکر شده در این دوره از کار فاندی است.

آثار تودون آبادی به قدری برای مخاطبان جذاب بود که بسیاری از دانش آموزان مطالب کتاب های درسی را با اضافه شدن تصاویر کتاب مطالعه کردند.

هنرمندان بزرگ بسیاری را می‌توان یافت که با تصویرسازی کتاب‌های درسی نور استخداد در زمینه نقاشی روشنگری کرده‌اند و اکنون به عنوان استاد در رشته هنرهای زیبا شناخته می‌شوند.

صدمین طراح کارت دهه شصت کیست؟

صادق دومفی، تصویرگر و تصویرگر کتاب و کتاب های درسی کودک، در سال 1325 در همدان به دنیا آمد. او تحصیلات متوسطه خود را در فرهنگستان هنر و دانشکده هنر گذراند، سپس به عنوان طراح گرافیک و تصویرگر کتاب درسی در آموزش و پرورش مشغول به کار شد. دونگچی در سال ۱۳۷۷ به فعالیت رسمی خود در زمینه آموزش پایان داد.
اولین تجربه حرفه ای او به تهیه تصویری از حماسه عاشورا در سال 1344 برمی گردد که برای روی جلد مجله صبح ازور کار می کرد. پس از آن در سال های پایانی دهه 1350 به تصویرگری داستان های قرآنی پرداخت. بدین ترتیب، به تصویر کشیدن موضوعات مذهبی و تاریخی، زمینه اصلی نقاشی بنیادی شد.

صدمین طراح کارت دهه شصت کیست؟

زنده‌یاد تنوکی پس از تصویرسازی داستان‌هایی از قرآن، به عنوان تصویرگر کتاب نیز شناخته می‌شد. از جمله می توان به تصویری اشاره کرد که داستان «همراهان فیل» در کتاب های درسی مدرسه را روایت می کند. همچنین بیشتر نقاشی های روی جلد کتاب های ترجمه شده توسط نویسنده فرانسوی ژول ورن که پس از انقلاب منتشر شده اند، با تابلوهای جعبه تزئین شده است.

بسیاری از آثار صادق دونانی با وجود سادگی، به تصاویری ماندگار تبدیل شده اند. شاید یکی از دلایل آن برداشت ساده او از طرح ها و طرح ها باشد. تصاویری که زنگ و لعاب امروزی را نداشتند، بلکه به سادگی تمام داستان های جاودانه را روایت می کردند.

زنده صادق تومفی، تصویرگر پیشکسوت، ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ در سن ۷۲ سالگی در بیمارستان فیروزگر دار فانی را وداع گفت.

1) مجله تندیس: 17 اکتبر 2018

2) در دجله هم نیکی می کنی، رضا شیرازی، تهران: پیام آزادی، 1361.