علل گرسنگی مداوم و راههای جلوگیری از آن


احساس گرسنگی یک واکنش طبیعی بدن است که نشان می دهد به غذای بیشتری احتیاج دارد. وقتی گرسنه هستیم ، ممکن است معده ما خش خش کند و احساس کنیم که کاملاً خالی هستیم. گاهی این گرسنگی با سردرد ، عصبانیت ، بی حالی و عدم تمرکز همراه است. اکثر مردم می توانند چندین ساعت بین وعده های غذایی خود بدون احساس گرسنگی وقت بگذارند. اما این در مورد همه صدق نمی کند. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود ما دائماً احساس ضعف و گرسنگی کنیم ، که در ادامه مقاله به آنها می پردازیم.

احساس گرسنگی

علل گرسنگی و ضعف مداوم:

1. مقدار کافی پروتئین باعث احساس گرسنگی و ضعف می شود

مصرف کافی پروتئین برای کنترل اشتها بسیار مهم است. پروتئین گرسنگی را کاهش می دهد و به بدن کمک می کند کالری کمتری در طول روز دریافت کند و تولید هورمون هایی که باعث سیری می شوند را افزایش می دهد. به همین دلیل ، اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید ، قبل از وعده غذایی بعدی احساس گرسنگی خواهید کرد.

چه غذاهایی حاوی پروتئین هستند؟

غذاهای مختلف حاوی پروتئین هستند ، بنابراین گنجاندن آن در رژیم غذایی کار دشواری نیست. غذاهایی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند. برخی از محصولات لبنی مانند شیر و ماست یا آجیل و غلات کامل نیز حاوی پروتئین هستند.

2. کم خوابی بر احساس گرسنگی تأثیر می گذارد!

خواب خوب برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است و برای عملکرد طبیعی مغز و سیستم ایمنی بدن ضروری است. خواب خوب از بیماری های خطرناک و مزمن جلوگیری می کند. خواب خوب و به اندازه یک اشتهاآور خوب است زیرا بر هورمون تحریک کننده اشتها تأثیر می گذارد. بی خوابی سطح این هورمون ها را افزایش داده و احساس گرسنگی را در انسان افزایش می دهد. برای داشتن بدن سالم و کنترل اشتها ، 8 ساعت خواب مداوم در شب داشته باشید.

3. ما بیش از حد کربوهیدرات مصرف می کنیم

کربوهیدرات های تصفیه شده و فرآوری شده بیشتر مواد معدنی و ویتامین ها را از دست می دهند. یکی از محبوب ترین این مواد آرد سفید است که برای پخت نان و تهیه ماکارونی استفاده می شود. از سوی دیگر ، این نوع کربوهیدرات ها فیلر فیبر ندارند و بدن آنها را خیلی سریع هضم می کند. غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده نیز باعث کاهش قند خون می شوند. در نتیجه می توان آنها را به تدریج جایگزین کرد. به عنوان مثال ، سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات کامل حاوی فیبر و همچنین کربوهیدرات برای مبارزه با گرسنگی است.

احساس گرسنگی

4. نقش چربی در گرسنگی

چربی نقش کلیدی در سیر نگه داشتن بدن شما دارد. هضم چربی در دستگاه گوارش بیشتر طول می کشد و در معده باقی می ماند ، بنابراین احساس گرسنگی دیرتر ایجاد می شود. کسانی که سعی می کنند چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند ، اشتهای خود را برای قند و کربوهیدرات افزایش می دهند. منابع غذایی پرچرب ، غنی و مغذی شامل ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین ، ​​گردو ، روغن زیتون ، روغن نارگیل ، تخم مرغ ، ماست پرچرب ، دانه کتان و آووکادو است.

5. ما به اندازه کافی آب نمی نوشیم

نوشیدن آب علاوه بر بهبود سلامت مغز و قلب ، به طور کلی عملکرد بدن را بهبود می بخشد. سلامت پوست و دستگاه گوارش به طور مستقیم به میزان آب مصرفی ما بستگی دارد. پس از نوشیدن یک لیوان آب ، معده پر شده و احساس سیری می شود. اگر حدود 20 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید ، اشتهای شما کاهش می یابد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب قبل از غذا نیز کالری دریافتی را کاهش می دهد. گاهی اوقات احساس تشنگی را می توان با گرسنگی اشتباه گرفت. در این حالت ابتدا سعی کنید یک لیوان آب بنوشید.

6. هنگام غذا خوردن حواس ما پرت می شود

اگر یک سبک زندگی شلوغ را پیش ببرید و هنگام غذا خوردن کارهای دیگری انجام دهید ، همزمان آسیب های متفاوتی به بدن و سلامتی خود وارد خواهید کرد. این رژیم در نهایت میزان دریافت کالری و افزایش وزن را افزایش می دهد. حواس پرتی باعث کاهش آگاهی از میزان غذای مصرفی می شود ، بنابراین بدن دیرتر به سیری اشاره می کند.

7. استرس و اضطراب زیادی داریم

در برخی افراد ، استرس اشتها را افزایش می دهد. این به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول است که سیگنال گرسنگی را به مغز ارسال می کند. اگر سبک زندگی استرس زایی دارید ، به احتمال زیاد همیشه احساس گرسنگی می کنید.

8. عوارض جانبی برخی داروها که مصرف می کنیم

انواع مختلفی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی ، داروهای دیابت ، داروهای ضد بارداری ، ضد تشنج و این عوارض جانبی وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است برخی از داروها با نظر پزشک جایگزین شوند ، اما در برخی موارد فقط باید از داروهای قبلی پیروی کنید تا اثر این عارضه کاهش یابد.

9. رابطه بین سلامت عمومی و گرسنگی

در نهایت ، شما باید وضعیت کلی بدن را بررسی کنید. از آنجا که احساس ضعف و گرسنگی و افزایش اشتها می تواند نشانه مشکلات بدن باشد ، به عنوان مثال ، پرکاری تیروئید این وضعیت را در بدن تشدید می کند. به همین دلیل ، گاهی اوقات نیاز به معاینه کامل بدن برای جلوگیری از ایجاد مشکلات داخلی در بدن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *