فاجعه به نام تردد خودروهای فرسوده


به گفته یکی از فعالان زنجیره تامین صنعت خودرو، معضل تردد خودروهای فرسوده به یک بحران تبدیل شده است که در قانون سازمان صنعت خودرو به آن توجه جدی نشده است. این در حالی است که تردد خودروهای فرسوده علاوه بر معضلات اجتماعی از جمله آلودگی هوا و از دست دادن ترافیک، سالانه 50 میلیارد تومان مصرف سوخت و 230 میلیارد تومان برای هر کشور ایجاد می کند و دولت نیازمند تدوین برنامه خروج از کشور است. خودروهای فرسوده در این زمینه جلوه خاصی دارند.

فرهاد بهنیا در گفت وگو با ایسنا، درباره عدم توجه به موضوع خروج خودروهای فرسوده در قانون سازمان صنعت خودروسازی، گفت: در این مورد بی توجهی به موضوع خودروهای فرسوده بسیار مهم است. . خودروهای فرسوده علاوه بر مصرف سوخت کشور و هدر رفتن سوخت، عامل اصلی ترافیک و آلودگی هوا در کشور نیز هستند.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو تصریح کرد: با توجه به آمار وحشتناک تاثیر مخرب تردد خودروهای فرسوده، طرح جامع حذف خودروهای فرسوده در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است. به منظور رفع مشکلات مجتمع خودروسازی (خودروسازی و تولید قطعات) و تولید قطعات یک میلیون و 500 هزار خودروی در سال 1401 در تیراژ درخواستی خودروسازان و وزارت صمت، لازم است خودروهای فرسوده و فرسوده در سال 1401 میلادی خارج از چرخه حمل و نقل شهری سازماندهی شود. اما تاکنون برنامه مدونی در این زمینه تدوین نشده است.

وی افزود: در حال حاضر سه میلیون خودروی فرسوده در کشور در حال تردد است که به دلیل مصرف بی رویه سوخت سالانه 50 میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد. در عین حال از نظر تلفات ترافیکی در دنیا اولین هستیم. شهر تهران نیز یکی از ده شهر آلوده جهان است و تعداد بیماری های تنفسی در حال افزایش است.

150 هزار میلیارد تومان صرفه جویی از مراقبت از خودروهای فرسوده

این فعال صنعتی با اشاره به اینکه به همین مناسبت گزارشی به وزارت صمت ارائه شد که بر اساس آن سالانه بالغ بر 230 میلیارد تومان توسط خودروهای فرسوده به کشور تحمیل می شود، گفت: (در حالی که این کارکرد نیز وجود دارد) و کمک کنید. شرکت‌های قطعات خودرو و خودرو در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنند و از سوی دیگر، از طریق اجاره ترجیحی، به صاحبان خودروهای فرسوده اجازه خروج از محل را می‌دهند. با تعویض خودروهای فرسوده سالانه حداقل 150 هزار میلیارد تومان صرفه جویی ریالی می کنیم.

بنیا تاکید کرد: به نفع دولت و منابع مالی کشور است که در اسرع وقت نسبت به حذف خودروهای فرسوده و یا احیای قانون هوای پاک مصوب 1397 اقدام شود. علاوه بر نفع دولت از نظر منابع مالی، شاهد کاهش بسیار چشمگیر تلفات جاده ای در کلان شهرها، بهبود کیفیت هوا و کاهش عوارض خواهیم بود. ضمن اینکه نیاز به داروهای خارجی برای بیماران تنفسی و سرطانی کاهش می یابد که علاوه بر جنبه اجتماعی، جنبه اقتصادی نیز دارد.

این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان و مصالح ساختمانی خودرو ادامه داد: بنابراین با توجه به مصرف بالای سوخت، مشکلات ترافیکی، آلودگی و کمبود پارکینگ و … دولت باید به موضوع خودروهای فرسوده توجه ویژه داشته باشد. و آن را جزو اولویت های خود قرار دهد. ورود یک میلیون و 500 هزار خودرو در سال جاری در حالی که 3 میلیون خودروی فرسوده خارج نمی شوند. این یک فاجعه دیگر در ترافیک کشور ایجاد خواهد کرد. کشور تبدیل به ظرف شیشه ای شده است که مقدار کمی در آن باقی می ماند و واردات با حجم بیشتر به شدت مضر خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز در قانون سازمان صنعت خودرو بحث جامعی درباره خودروهای فرسوده وجود ندارد، فقط اشاره ای کوچک شده که ظاهری سطحی دارد. در هر ورودی فقط یک خودروی فرسوده مجاز است. این به تنهایی کافی نیست. به عنوان مثال، ممکن است یک خودروی دست دوم با هزینه تولید هر خودرو صادر شود. در سه سال آینده (تا سال 1404) این بحران به هشت میلیون خودرو فرسوده مازاد خواهد رسید و خسارتی به کشور وارد می کند که 2.5-3 برابر درآمد مالیاتی کشور خواهد بود.