فواید تغذیه ای بتاکاروتن برای سلامتی

بتا کاروتن یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که برای قلب و گردش خون مفید است. در بدن برای حفظ سلامت پوست، بینایی خوب و سیستم ایمنی قوی به ویتامین A تبدیل می شود.

ویتامین A برای ساختار طبیعی سلول های اپیتلیال ضروری است که از بدن در برابر آلودگی های محیطی محافظت می کند.

فواید بتا کاروتن

بتاکاروتن برای جلوگیری از سخت شدن/ضخیم شدن دیواره سرخرگ ها (اسکلروز متمایز) مفید است. همچنین به کاهش کلسترول خون کمک می کند.

بتاکاروتن همچنین ممکن است در درمان ایدز، آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و لکوپلاکیا مفید باشد. همچنین ممکن است در آسم ناشی از ورزش، سرطان، بیماری قلبی، فشار خون بالا، افسردگی آلزایمر، سر درد و آرتریت روماتوئید مفید باشد.

بتاکاروتن گفته شده است که ممکن است در برابر سرطان و بیماری قلبی محافظت کند. گفته می شود که این فواید به دلیل توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی و عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن انسان است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند، که مواد شیمیایی بسیار واکنش پذیری هستند که می توانند به ساختار داخلی سلول و مواد اطراف آسیب برسانند. این می تواند منجر به پیری و بیماری زودرس شود.

مطالعه ای در دانشگاه هاروارد نشان داد که اگر بخواهید 50 میلی گرم بتا کاروتن در روز مصرف کنید، خطر حملات قلبی و سکته مغزی تا حدود 50 درصد کاهش می یابد.

این ماده مغذی را می توان برای بهبود بینایی نیز مصرف کرد و ممکن است به تسکین و بهبود اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما کمک کند.

مزایای دیگر بتاکاروتن شامل محافظت از گلو، دهان و ریه ها در برابر تکثیر سلول های پیش سرطانی است.

خطرات و اقدامات احتیاطی ناشی از مصرف بتاکاروتن

خطرات و اقدامات احتیاطی شامل این واقعیت است که دوزهای زیاد ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار و پوست (ظاهر نارنجی) شود. مکمل های بتاکاروتن با موارد بالاتر سرطان ریه مرتبط است. بنابراین، افراد سیگاری باید از مصرف این مکمل اجتناب کنند یا با پزشک خود مشورت کنند. مقادیر زیاد بتاکاروتن می تواند برای هر کسی که آسیب کبدی دارد سمی باشد. همچنین اگر در سه ماهه اول بارداری مصرف شود، با نقایص مادرزادی جدی مرتبط است.

به غیر از موارد فوق، بتا کاروتن به نظر می رسد یک ماده مغذی بسیار بی خطر باشد. بتا کاروتن برخلاف ویتامین A اثرات سمی ایجاد نمی کند، که اگر در دوزهای زیاد مصرف شود می تواند منجر به سمیت شود، بتا کاروتن فقط در صورت نیاز تبدیل می شود و به همین دلیل مشکلی مانند ویتامین A ایجاد نمی کند.

هیچ RDA (مقدار توصیه شده روزانه) برای این ماده مغذی تنظیم نشده است. کارشناسان مصرف روزانه بین 2500 تا 10000 واحد بین المللی را پیشنهاد می کنند.

نکاتی در مورد انتخاب مکمل برای بهترین فواید بتا کاروتن

1. مکمل های بهداشتی خود را از مطابقت با GMP دارویی خریداری کنید. مشخص شده است که مکمل‌ها حاوی آلاینده‌های خطرناکی هستند و بدتر از آن، بسیاری از محصولات در واقع مقداری از مواد تشکیل دهنده که روی برچسب‌ها درج شده را ندارند. یک گزارش اخیر نشان داد که مصرف کنندگان فقط یک در 5 شانس برای دریافت مکمل با مقدار مواردی که روی برچسب محصول ذکر شده است، دارند. فقط حرف ما را نپذیرید، می توانید مقاله ای در مورد مشکل گسترده صنعت را اینجا بخوانید.

2. به شرکت ایمیل یا تلفن بزنید و از آنها بپرسید که آیا گواهی تجزیه و تحلیل در پرونده دارند تا تأیید کند که مواد همان چیزی است که روی برچسب ها گفته شده است و همچنین برای تأیید قدرت مواد فعال.

3. بتا کاروتن همراه با سایر آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئیدها کار می کند. به همین دلیل، ما پیشنهاد می کنیم که باید به دنبال مصرف این ماده مغذی به عنوان بخشی از یک فرمول جامع و علمی متعادل بود.

4. همه بتاکاروتن ها کیفیت یکسانی ندارند. ما طی سال‌ها متوجه شدیم که اکثر تولیدکنندگان از بتاکاروتن مصنوعی استفاده می‌کنند که نسخه بسیار ارزان‌تری است و بسیار کمتر موثر است. با این حال، بتاکاروتن طبیعی گران تر است، اما در برخی از آزمایشات بالینی ثابت شده است که بسیار برتر است. به عنوان مثال، در یک مطالعه خاص، نسخه مصنوعی روی موش‌های دارای تومور آزمایش شد و هیچ تاثیری نداشت، در حالی که نسخه طبیعی باعث ناپدید شدن تومورها روی همان موش‌ها شد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر