فیلم های ایرانی امسال مهم نیستند/ عنکبوت مقدس را جدی نگیریم


به گزارش ایرنا، میزگرد سیاسی جشنواره کن با حضور بهروز افخمی کارگردان و امیر قادری و سعید مستقاسی منتقدان سینما در شبکه سینمادو برگزار شد.

دولت باید فیلم های بزرگ بسازد

افخمی درباره نقش دولت در مواجهه با این تهدیدات بیان کرد: دولت باید فیلم ها و فیلم های عالی و شایسته ای بسازد که بیننده را به سینما برگرداند. به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت سینمایی وزیر ارشاد هشدار می دهم که امسال برای جشنواره فیلم فجر سخت خواهد بود. این راه حلی برای سانسور فیلم و مسدود کردن پروانه ساخت و نمایش نیست. سینمای ایران در شرایطی است که با تقلید از فرمول های ثابت می تواند وحشتناک شود. از آنجایی که جشنواره فیلم کن بحث برانگیز شده است، به دوره های قبلی ادای احترام می کند. ممکن است برای ما هم همین اتفاق بیفتد.

بیانیه پاسخ نیست

وی افزود: ما فرصت زیادی نداریم، باید فیلم های آبرومند بسازیم و مردم را به سینما برگردانیم. ما کارگردان داریم. آنها تا آخرین لحظه نگران فیلم لاگا بودند که آیا اجازه می دهیم این فیلم به جشنواره بیاید یا نه و این ناراحت کننده است. مخالفت با فیلمی مانند Holy Spider یک گزینه نیست.

افخمی در ادامه این نشست گفت: اتفاقی که برای سعید روستایی افتاد می تواند برای امید شمس و کاظم دانشی هم بیفتد. اگر مسئولان سازمان سینمایی صرفاً بیانیه ای داشته باشند، راه سعید روستایی را ادامه می دهند.

این کارگردان تاکید کرد: امسال هیچ فیلمی در کن ندیده ایم اما می توان گفت که مجموعه فیلم های ایرانی در کن امسال اهمیتی ندارد. وزارت آموزش و پرورش باید وظیفه اصلی خود را انجام دهد – ساختن فیلم های بادوام برای تماشاگران جریان اصلی سینما. اگر این کار را به یک متخصص بسپارید می توانید در ایران فیلم خوبی بسازید.

نقش گروه های کلان شهرها در جشنواره ها در حال افزایش است

امیر قادری منتقد سینما و پژوهشگر سینما در این نشست گفت جشنواره ها مشروعیت خود را به عنوان محلی برای انتخاب استعدادهای برتر و دیگر فیلم های برتر از دست داده اند.

وی افزود: فیلم های برخی کارگردانان در جشنواره های بین المللی برای ارائه یک پیام خاص جایزه می گیرند. این جشنواره های جهانی یا اسکار مدل سینمای دهه شصتی ما را تکرار می کنند. در دهه شصت می گفتند این فیلم به خاطر ارزش هایش جایزه گرفت. حالا کن و اسکار باید چیزی مشابه اضافه کنند.

قادری خطاب به منتقد دیگری در میزگرد گفت: آقای مستقاسی شما که سینما را نقد ایدئولوژیک می کنید، نمی توانید جشنواره کن را ایدئولوژیک بنامید، اما من می توانم. ما باید دیدگاه خود را اصلاح کنیم و به فیلمی با ساختار ضعیف در جشنواره فجر جایزه نگاه ملی ندهیم.

چرا ما نمی توانیم بازاری مانند کن بسازیم؟

این منتقد و منتقد سینما گفت: ما فیلم «عنکبوت مقدس» را ندیدیم، اما خود کارگردان می‌خواهد در مصاحبه‌هایش بگوید که دین برای من حرف اول را نمی‌زند. مردم نیز تا زمانی که ایدئولوژی در کارشان دخالت نکند از سنت ها و کشورشان دفاع می کنند.

وی با بیان اینکه سازمان سینمایی به بازی رقبا و مخالفان خود افتاده است، تصریح کرد: آنها در حال مطالعه جشنواره کن و فیلم عنکبوت مقدس هستند تا سازمان سینمایی مجبور شود بلندتر فریاد بزند. نمی توان گفت فیلمی که ما ندیده ایم، ضد ایرانی و ضد دینی است. منظورم این است که چرا ما نمی توانیم چنین بازاری بسازیم؟ بازاری که یک خارجی برای صحبت می آید. مثلا یک جنبش فمینیستی غربی باید در جشنواره ما اجرا داشته باشد؟ چرا ما صاحب این بازی نیستیم؟ این بدان معنا نیست که ما فقط یک نوع سینما داریم.

برای این کار باید از چارچوب تنگ ایدئولوژیک فراتر رفت. پیش از این تماشاگران در سینما چشم بند بودند. الان مخاطب ایرانی خیلی باهوش است. تماشاگر فیلم کاملاً از پشت صحنه آگاه است. من نگران بازار مشکل نیستم. آنها می گفتند ما را بهتر از هیئت منصفه درک نمی کنند. اما الان مردم خودشان کیفیت فیلم ها را درک می کنند.

کن به عنوان اوج

مستغاسی در میزگرد با انتقاد از سیاست کن گفت: «وقتی طرف مقابل در حال ساخت موشک است، نمی‌توانیم بگوییم که ما مخالف جنگ هستیم و موشک نمی‌سازیم». امسال نخل طلایی به تام کروز داده شد که به برگمان داده نشد. جشنواره فیلم کن مانند یک قله است.

او گفت: فیلم تام کروز درباره حمله تروریستی به کشوری به نام ایران است. در این فیلم به کشوری در خاورمیانه حمله می کنند که منافع آمریکا را به خطر انداخته است نخل طلا نشان می دهد که آنها شمشیر کشیده اند. جشنواره فیلم فجر را باید با همین روحیه ادامه دهیم چون دنیا دنیای سینمای ایدئولوژیک است. من از اسکار بدم نمی آید چون آنها کار خودشان را می کنند. سینما از همان ابتدا ایدئولوژیک بوده است.

این منتقد با بیان اینکه سینمای جهان از پایتخت یهودیان ساخته شده است، اظهار داشت: سینمای ایران برخلاف سایر کشورها بیرون از دربار ظاهر شد. سرمایه که قوی تر است تعیین کننده است و سرمایه در دست افراد ایدئولوژیک است.

گرایش های ضد ایرانی فیلم چیز جدیدی نیست.

مستقاسی عنکبوت مقدس را فیلمی ضعیف خواند و افزود: گرایشات ضد ایرانی و ضد اسلامی این فیلم چیز جدیدی نیست. خط ضد اسلامی همیشه در فیلم های هالیوود بوده است، حتی در فیلم مسلمان کازابلانکا یک شارلاتان است. یک سری عملیات تعقیب و گریز در جشنواره کن انجام شد تا همه مشغول شوند و فیلم تام کروز فراموش شود.

این منتقد سینما ادامه داد: نشستیم آرگو را بسازیم و بعد گفتیم باید جواب بدهیم. ما باید جریان خودمان را داشته باشیم، یعنی فیلم هایمان را بسازیم تا به مسئولیت برسند، فیلم هایی که می سازیم درست جلوی آنهاست مثل عنکبوت مقدس.

وی در ادامه این میزگرد با بیان اینکه تاریخ ایران در سینمای ما سانسور می شود، گفت: در جشنواره فجر ما هر کاری خواستند کردند و هر فیلمی که خواستند ساختند. شعار دادن و بیانیه بر عهده سازمان سینمایی نیست. باید نمونه و مانیفست وجود داشته باشد. از نظر مارتین اسکورسیزی سینمای ملی سینمایی است که هویت یک ملت را داشته باشد. با چهار فیلم آپارتمانی و عشق مربعی و مثلثی کاری نمی توان کرد.

مستقاسی بیان کرد: سعید روستایی بیشترین رانت را از سامانه دریافت کرد. فیلم بیچاره ابدی و یازده جایزه در یک روز. برای او چه حدی بود؟