مصرف بیش از حد ویتامین C

استفاده از محصولات ویتامین C بیش از حد توصیه شده ممکن است باعث معده درد و اسهال شود. حتی اگر بدن فقط به اندازه نیاز خود از ویتامین استفاده کند، مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند فعالیت های متابولیک در بدن را مختل کند.

مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای ویتامین C در بزرگسالان غیرسیگاری 75 میلی گرم در روز برای زنان و 90 میلی گرم در روز برای مردان است. برای افراد سیگاری، RDA ها 110 میلی گرم در روز برای زنان و 125 میلی گرم در روز برای مردان است. دوز 200 میلی گرم در روز تقریباً برای به حداکثر رساندن سطح پلاسما و لنفوسیت کافی است.

سطوح بالاتر ویتامین C در شرایط استرس محیطی مانند ضربه، تب یا عفونت مورد نیاز است. اشباع کامل با مصرف روزانه 200-500 میلی گرم در روز (در 2-3 دوز منقسم) حاصل می شود. این یک پروتئین محلول در آب است و هر چیزی بیش از حد آن توسط بدن دفع می شود. مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند باعث اسهال، گاز یا ناراحتی معده شود. سایر عوارض جانبی می تواند گرفتگی معده، حالت تهوع و اسهال و افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه باشد. مقادیر زیاد ویتامین C سطح مس، یک ماده مغذی ضروری را در بدن کاهش می دهد. افراد مبتلا به بیماری های اضافه بار آهن باید از مصرف بیش از حد ویتامین C اجتناب کنند، زیرا جذب آهن را افزایش می دهد. توصیه های پزشکی خاص باید توسط افرادی که سنگ کلیه دارند انجام شود. اگر مادر باردار 6000 میلی گرم ویتامین C مصرف کند، ممکن است به دلیل کاهش ناگهانی دریافت روزانه، کودک دچار اسکوروی برگشتی شود. بیماران هموکروماتوز به دلیل افزایش تجمع آهن غیرهم در حضور این ویتامین نباید ویتامین C مصرف کنند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر