مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


آشنایی با خطرات رژیم غذایی بدون کربوهیدرات

بدن انسان برای عملکرد در ترکیب متوازن و متناسب از محصولات ساخته شده است. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا ، مانند کربوهیدرات ها ، وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی با مصرف محدود کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند باعث بیماری های مختلفی شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و در نهایت سنگ تشکیل می دهند. فقط فیبر نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. توصیه می شود روزانه حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید. این امر با رژیم های کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و حرکات نامناسب روده

برای عملکرد صحیح روده ها ، بدن ما حداقل به 30 گرم فیبر نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، انواع نامحلول در آب. فیبر نامحلول نقش مهمی در تولید مدفوع و کاهش زمان دفع دارد. رژیم های کم کربوهیدرات فیبر نامحلول کمی دارند که خطر یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، حبوبات ، میوه ها ، سبزیجات و جو را که غنی از فیبر محلول و نامحلول هستند در رژیم غذایی بگنجانید. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها مردم را به خوردن مقدار زیادی پروتئین حیوانی ، که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است ، ترغیب می کند. افزایش مصرف این نوع غذا منجر به افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که خطر سخت شدن دیواره عروق و حملات قلبی را افزایش می دهد. فیبر که حاوی رژیم های کربوهیدرات زیادی است ، خطر سفت شدن عروق ، بسته شدن و انعقاد آنها را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. رژیم غذایی سالم حاوی 10-15٪ پروتئین ، 55-65٪ کربوهیدرات حاوی فیبر و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل از دست دادن کلسیم در مدت زمان طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل تغذیه ای باعث پوکی استخوان می شوند. وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. مقدار کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. مطالعات نشان داده است که اگر از رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات کم برای مدت طولانی پیروی می کنید. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. بنابراین ، یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات متخصص تغذیه اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که بدن را در دراز مدت کالری مورد نیاز خود را از دست بدهد. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه از دست می دهیم. رژیم هایی که وعده کاهش وزن در مدت زمان کوتاه را می دهند عواقبی مشابه دارند.

6- کمی تمرین کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که به نوبه خود عملکرد ماهیچه ها را کاهش داده و باعث ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی آزاد شود. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله برای چندین انقباض و اکستنشن ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی ATP هستند و در صورت عدم وجود آنها ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع چندان م effectiveثر نیستند و بنابراین احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات ها فیبر بالایی دارند و به آرامی قند خون را بالا می برند. آنها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای آموزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های غذایی برای کاهش وزن بر اساس مصرف کم کربوهیدرات است. آنها به دلیل کمبود انرژی برای عضلات و مغز ، احساس ضعف و خستگی و همچنین به دلیل عدم امکان ورزش ، گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیستند. رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن رژیمی است که در آن همه گروه محصولات کافی است و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نمی کند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه ، مقدار و رژیم اولیه ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


محتوای توصیه شده:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای مقابله با گرسنگی

راهنمای خرید محصولات لبنی

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *