منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منابع غذایی مهم آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبلی سایت ، دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه از اصفهان ، در مورد آنتی اکسیدان ها و اثرات آنها صحبت کرد. در این بخش ، منابع آنتی اکسیدان ها را مورد بحث قرار می دهیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزیجات

بیشتر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات حتی بیشتر از میوه ها حاوی آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) هستند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر منفی زیادی بر میزان آنتی اکسیدان آنها ندارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات است که منبع غنی آنتی اکسیدان در رژیم های معمولی آسیایی است. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها  متخصص تغذیه اصفهان

میوه ها

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در میوه ها شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد میوه های درخشان تر از میوه ها یا سبزیجات حاوی رنگ آنتی اکسیدان بیشتری هستند ، آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه هایی که فقط دارای پوست رنگی هستند ، دارند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات سبوس دار دارای محتوای آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به محصولات تصفیه شده هستند. فرآیندهای انجام شده بر روی غلات می تواند تأثیر قابل توجهی بر محتوای آنتی اکسیدان های آنها داشته باشد. اما امروزه برخی از غذاها غلات غنی شده مانند غلات صبحانه را با برخی آنتی اکسیدان های مفید غنی کرده اند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی غذاهای صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که ذخیره چنین محصولاتی میزان آنتی اکسیدان آنها را کاهش می دهد.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو ، چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آنهاست. افزودن شیر محتوای فلاونوئید موجود در چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان نیز از تزریق گیاهان محلی استفاده کنید. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان دم کردن چای نیز می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه ، مقدار و رژیم اولیه ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

محصولات مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای مقابله با گرسنگی

راهنمای خرید محصولات لبنی

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *