ویتامین C ، مزایای آن و مقدار مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند در بیماری هایی مانند زوال عقل مفید باشند. با این حال ، برای درک تأثیر مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی ، مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

اگرچه ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، اما دارای ادعاهای غیرمستقیم بسیاری است که با شواهد ضعیف یا غایب تأیید می شود. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
اگرچه ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبود را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، اما این امر مانع این امر نمی شود.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
چندین مطالعه دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به سرطان های متعدد مرتبط کرده اند. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماریهای چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مرتبط است. با این حال ، مکمل های ویتامین C بر روند این بیماری ها تأثیر نمی گذارد یا حتی ممکن است مضر باشد.

می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب دارای سطح پایینی از ویتامین C هستند ، اما هیچ شواهد محکمی از مطالعات انسانی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین C می تواند سمیت سرب را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود. این به خاطر بسیاری از مزایای مهم سلامتی است ، مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که به مقدار کافی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای حمایت از سیستم ایمنی بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند مکمل های ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین با غذا دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که باعث می شود افراد مکمل ویتامین C مصرف کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف زیاد آن می تواند در افرادی که به طور طبیعی سطح آهن بالایی دارند مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن مقادیر زیادی از آن را ظرف چند ساعت پس از مصرف دفع می کند ، مصرف زیاد آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که ویتامین C اضافی همراه با غذا به مشکل تبدیل شود. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی که بیش از میزان توصیه شده روزانه مصرف می شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، برای دستیابی به حداکثر مجاز ، باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل دلمه ای بخورید.
با این حال ، افراد در هنگام مصرف مکمل ها بیشتر در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد ، مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

تمام عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه ، زمانی رخ می دهد که افراد آن را در دوزهای بالاتر از 2000 میلی گرم مصرف کنند. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را فقط با نسخه پزشک مصرف کنید.

از سرگیری
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل ها استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند بیشتر در معرض مصرف بیش از حد هستند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، عوارض جدی تری مانند اضافه بار آهن و سنگ کلیه نیز می تواند ناشی از مصرف مقدار زیادی ویتامین C باشد.

مویده رحمانیان ، عضو انجمن غذای ایران
کلینیک زیبایی و کاهش وزن Armoni

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *