کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با پایین انداختن لب ها ، از ترازوی دیجیتالی که دوستم برای روز تولدم به من داده بود ، خارج شدم.

من این مقیاس را خیلی خوب استفاده نکردم تا اینکه مدتی احساس کردم حجم من در حال افزایش است و احساس سنگینی خاصی داشتم.

و بدترین از همه لباسم مناسب نبود

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم بود. حتی صبح که از خواب بیدار شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود یا انگار تا صبح زمین را بیل می زدم.

جالب اینجاست که تمام زندگی من ادامه داشت و من نمی دانستم چه چیزی باعث این بی حالی و کسالت در من شده است. یک روز خواهرم پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته باید خشکی ، نفخ و سردی را به علائم خود اضافه کنم.

خواهرم درست از آب حدس زد.

مشکل فقط همین پروانه کوچک است که روی گردن ما نشسته است. فریب کوچکی آتش را نخورید که آنقدر می سوزد که احساس می کنید سالم و شاداب هستید یا عاری از این احساسات خوب هستید.

اگر دائماً خسته شده اید و انرژی ندارید و با تمام احساسات متناقض دیگر دست و پنجه نرم می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

با فعالیت ناکافی غده تیروئید آشنا شوید

باید بدانیم که غده تیروئید تعدادی هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

این هورمونها به شدت بر متابولیسم و ​​تعادل واکنشهای شیمیایی بدن ما تأثیر می گذارد. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب بسیار مثر هستند. به نظر می رسد آنها دستور زندگی می دهند ، نه اینکه از اعضای بدن ما اطاعت کنند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده بی حال می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. دوره هایی مانند قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی تیروئید که تمام یا قسمتی از غده تیروئید را حذف می کند و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما همچنین بی حوصله ، بی حال و ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، اما این پروانه کوچک قرار نیست به یک هیولای خطرناک تبدیل شود. این یک بیماری کاملاً کنترل شده است و زندگی در صلح با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه رژیم کم کاری تیروئید را جبران کنیم؟

دست از خستگی بردارید ، با من همراه شوید تا به شما بگویم که با محصولات تیروئیدی وستون چه چیزهایی را باید بخورید و نباید بخورید. آگاهی از آنها و عمل به آنها حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • اول از همه ، آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم ثابت برای نارسایی تیروئید وجود ندارد. کافی است رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری بدن را تامین می کند ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید. اما کنترل وزن و کالری دریافتی بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک بیماری غده تیروئید است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را مانند قبل تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد میزان کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از برنامه یادداشت کنید.
  • اگر احساس می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت به جلو حرکت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر می بینید که سریعتر و آشکارتر در حال افزایش وزن هستید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین کم چرب بخورید. برای داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید میزان پروتئین مصرفی روزانه خود را بدانید. زیرا پروتئین ها عناصر ضروری و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای بدن فراهم می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین کم چرب بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند کالری خود را راحتتر کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، محصولات لبنی کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. با اطمینان از وجود آنها در وعده های غذایی خود ، کالری کمتری دریافت خواهید کرد در حالی که سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات کامل 100٪ یک افزودنی کامل و مغذی به عادات غذایی شما هستند. زیرا حاوی تمام قسمتهای غلات کامل است و این باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از غلات تصفیه شده باشد (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز دلایل خوبی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب حتی به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و کافی است که مصرف آن را محدود کنیم. غذاهایی که سرشار از سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند شامل ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا هستند (10).

  • تعدادی از مواد معدنی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها مطمئن شوید. خوردن؟ سلنیوم و روی سه عنصر حیاتی برای عملکرد طبیعی غده تیروئید ضروری است.

من (من) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. طبیعتاً کمبود آن می تواند ما را در معرض تنبلی و کم کاری تیروئید قرار دهد (11). بنابراین ، توصیه می کنم در صورت کمبود ید ، حتما از نمک های یددار استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، محصولات لبنی و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل از غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) بهره وری روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید آن کمک می کند. همچنین روی نشان داده شده است که نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به غده تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را ترشح کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در رژیم غذایی روزانه خود از دست ندهید (14).

بنابراین بیایید نتیجه بگیریم که ترکیب تخم مرغ (خوب برای استفاده کامل. از آنجا که زرده غنی از ید و سلنیوم است و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی) سبزیجات و خانواده های محدود و پخته) کلم و اسفناج) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند به یک رژیم غذایی کامل و متعادل تبدیل شوند.

به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین ، از این مکمل های معدنی بدون نسخه استفاده نکنید. بنابراین می توانید از طریق بوم سقوط کنید.

  • کوتروژن ها ترکیباتی هستند که به ماهی هایی که غده تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت که این یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

محصولات حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • محصولات مبتنی بر سویا

مفید است بدانید که تهیه این محصولات ترکیبات گواتر را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت ، مجبور خواهید بود میزان مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از لیست محصولات شما حذف خواهند شد. همه می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و وزن شما را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا خواب کمتر از 7-8 ساعت با افزایش چربی شکمی همراه است.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه کامل داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از خود دور کنید. استرس را از بین می برد ، وزن را در حالت ثبات و سلامت حفظ می کند.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به میزان متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های بسیار کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *