گاهی اوقات کاری که در رادیو و تلویزیون انجام می شود بسیار رقت انگیز است.


یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: خداوند کسانی را که همدیگر را می کشند و خون همدیگر را می ریزند دوست ندارد. این به طور کلی منفی است.

خدا دوست ندارد مردم یکدیگر را بکشند و خون یکدیگر را بریزند

به گزارش جماران، این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه خداوند دوست ندارد مردم همدیگر را بکشند و خون یکدیگر را بریزند، گفت: از نظر فکری جامعه ای که خشونت بر آن حاکم است بیشتر از اینکه مشکلات را از هم جدا کنند، گرفتار مشکلات می شود و از نظر اخلاقی اسیر می شود. با پرخاشگری، و ساده ترین اختلاف منجر به درگیری و پرخاشگری می شود. این جامعه جایگاه فرهنگی واحدی ندارد. نتیجه همه اینها «ایراد» به معنای «عرض سکته» است. یعنی جامعه دیگر جلو نمی رود و در جای خود حرکت می کند; جرأت نمی کند گام جدیدی بردارد و رکود سنگینی در جامعه حاکم است.

گاهی کارهایی که در صدا و سیما انجام می شود بسیار رقت انگیز است.

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید معادیها در مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) در دارالزهرا(س) با تاکید بر اینکه گاهی کارهایی که از طریق صدا و سیما انجام می شود تلویزیون بسیار رقت انگیز گفت: آنچه در مورد امام هشتم می گویند به شعور جامعه ما رسیده است که هر کاری کرده از ترس و تحت فشار بوده است. البته فشار بر امام وارد شد و این را نمی توان انکار کرد; اما فشاری که بر شخصیتی مثل امام هشتم وارد می شود، نباید به گونه ای به ذهن خطور کند که از واقعیت، فاصله حق و باطل دور باشد. در این زمینه، روایت‌های متناقضی از آنچه اتفاق افتاد که سرانجام امام هشتم منصب ولایت اخدی مامون را پذیرفت، وجود دارد. صد در صد تحمیلی بود؟! یعنی امام هشتم قدرت این را نداشت که بایستد و چیزی را که صددرصد با آن موافق نیست بپذیرد؟!

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: روایت هایی در این زمینه وجود دارد، اما روایت های معتبرتر خلاف این را نشان می دهد. وقتی دولت سیاست دارد، گاهی مردم آن سیاست را نمی پذیرند، اما ملاحظات سیاسی در پاسخ به آن سیاست دارند. در طول دو قرن تاریخ که اعضای خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در جامعه اسلامی حضور داشتند و باید بر اساس قرآن در جامعه فرهنگ سازی می کردند، این فرصت از آنها گرفته شد. . در کتاب زیارت امام هشتم یک جمله آمده است: «اللهم لعنت الذین رحمتک» و قرآن نیز می فرماید: «من کفر ندانم من الذین رحمت الله». مردم خود را شیرین کنند.» یعنی توجه داشته باشید که چه کسی نعمت را تبدیل به نفرین می کند یا فرصت را به تهدید.

خدا دوست ندارد مردم یکدیگر را بکشند و خون یکدیگر را بریزند

وی تاکید کرد: خداوند دوست ندارد که مردم یکدیگر را بکشند و خون یکدیگر را بریزند; این به طور کلی منفی است. اما یک جا خدا اجازه می دهد و عجیب است که وقتی قرآن می خواهد این حکم را بدهد نمی گوید خدا اذن داده است بلکه می گوید این حکم عقلی است و جنبه عبادی ندارد. این اجازه به کسانی داده شد که مجبور به جنگ و ستم شدند. این ابهامات در قرآن پر از رمز و راز است و متاسفانه ما کمی نسبت به آنها بی تفاوت هستیم. بنابراین، چون صحبت از این است که چرا امام حسن علیه السلام صلح کرد، باید بگوییم که چرا امیرالمومنین علیه السلام جنگید.

معادیها ادامه داد: حتی در بحث جنگ با بیگانگان، نگاه کلی به قرآن منفی است. مگر زمانی که اجباری باشد. اما اگر «مخالفت اهل قبله» باشد بدتر است. امیرالمؤمنین علیه السلام ناچار به چنین اقدامی شد و تعبیر خودشان این است که این مشکل او را در شب بیدار می کرد. بنابراین، این کار باید در اسرع وقت به پایان برسد. امیرالمومنین (ع) در جنگ صفین بارها به معاویه فرمود: چرا اعتراف می کنی که مردم خون یکدیگر را می ریزند؟ اما ذهنیتی برای ما پیدا شده که در هسته آن همیشه باید جنگ، مبارزه و درگیری باشد. این انحرافی است که به دلیل سوء مدیریت جامعه در جامعه اسلامی تحمیل و نهادینه شده است. تنها انتقادی که امیرالمومنین علیه السلام بر خلیفه دوم وارد کرد، این بود که او بر اسلام اعمال خشونت کرد و جاجا را در بستر خشونت قرار داد.

وی با اشاره به حدیث حضرت علی (علیه السلام) گفت: جامعه ای که خشونت بر آن حاکم است، از نظر عقلی گرفتار دیدن مشکلات و جدا نکردن آنها می شود و از نظر اخلاقی نیز گرفتار پرخاشگری می شود و ساده ترین اختلاف به درگیری تبدیل می شود. و پرخاشگری این جامعه جایگاه فرهنگی واحدی ندارد. نتیجه همه اینها «ایراد» به معنای «عرض سکته» است. یعنی جامعه دیگر جلو نمی رود و در جای خود حرکت می کند; جرأت نمی کند گام جدیدی بردارد و رکود سنگینی در جامعه حاکم است.

ما عادت کرده ایم که جامعه را سیاه یا سفید ببینیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: یکی از پیامدهای خشونت این است که عادت کرده ایم جامعه را سیاه یا سفید ببینیم و نمی توانیم نسبتاً سفید یا نسبتاً سیاه داشته باشیم. روزی که علی بن موسی الرضا(ع) مقابله با مامون را به مصلحت ندانست، جامعه از هر سو در محاصره بحران ها قرار گرفت. کشتن و سوزاندن اصطلاحاتی بود که امام هشتم آن را نمی پسندید، لذا از آنچه ذات امام هشتم نمی پذیرفت استقبال کردند. اساساً حکومت احدی بدعت معاویه بود; این به معنای تبدیل خلافت به سلطنت و کنار گذاشتن نصیحت و وفاداری و نیز نقش نخبگان، علما، مشاوران و عموم مردم در حکومت است.

انتهای پیام