۷ سبزی بهاری برای سلامت کبد


آیا دوست دارید هر یک از این هفت سبزی فصل بهاری را بخورید که ثابت شده است سلامت کبد را تقویت می کند؟

هنگامی که در فصل بهار سبزیجات می خورید، اغلب طعم آنها خوشمزه تر می شود. آنها همچنین معمولاً دارای مواد مغذی بالایی هستند زیرا در تلاش برای افزایش ماندگاری آنها فرآوری نشده یا دستکاری نشده اند.

سوال این است: آیا 2.5 فنجان سبزیجات توصیه شده در روز را همانطور که در دستورالعمل های رژیم غذایی 2020-2025 USDA برای آمریکایی ها پیشنهاد شده است دریافت می کنید؟ (1)

چه به دنبال افزایش مصرف سبزیجات خود باشید و چه صرفاً خوشمزه ترین و غنی ترین سبزیجات موجود را می خواهید، در اینجا برخی از گزینه ها وجود دارد که علاوه بر تازه بودن در فصل بهار، برای سلامت کبد مفید هستند.

1. کنگر فرنگی – یک سبزی عالی در فصل بهار برای سلامت کبد!

مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد که در حالی که عصاره برگ کنگر فرنگی به محافظت از کبد کمک می‌کند، تا حدودی مشخص نیست که آیا این سبزی می‌تواند برای کسانی که قبلاً مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی تشخیص داده شده‌اند مفید باشد – علت اصلی بیماری مزمن کبد. پس از مطالعه 90 بیمار، محققان به این نتیجه رسیدند که این دارو اثرات درمانی دارد. به طور خاص، آنها دریافتند که کسانی که عصاره برگ کنگر فرنگی دریافت کرده بودند، جریان خون بهتری از طریق ورید کبدی داشتند و اندازه کبد کاهش یافت. سطح کلسترول و تری گلیسیرید نیز کمتر بود. (2)

2. مارچوبه

اگر عاشق مارچوبه هستید، افزودن این سبزی بهاری می تواند به همان اندازه که برای جوانه های چشایی شما مفید است برای کبد شما نیز مفید باشد. چگونه مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی گزارش می دهد که مارچوبه حاوی چهار ترکیب مختلف است که ممکن است به کاهش فعال شدن سلول هایی کمک کند که در ایجاد مقادیر بیش از حد بافت اسکار در کبد (به نام فیبروز) نقش دارند، که در نهایت به این اندام آسیب می رساند. . (3)

3. جزایر کوچک

هویج بچه سبزیجات بهاری است که فوایدی برای سلامت کبد دارد.

هویج بچه اساساً هویج هایی هستند که قبل از رشد کامل و بالغ شدن برداشت شده اند. این سبزی به دلیل محتوای بالای بتاکاروتن که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند، به طور سنتی با بینایی بهتر همراه است. محققان اضافه می‌کنند که بتاکاروتن ممکن است التهاب و استرس کبد را که در بیماری کبد الکلی و احتمالاً سایر بیماری‌های کبدی غیرالکلی ایجاد می‌شود، کاهش دهد. (4)

سبزی بهاری شماره 4: قاصدک سبز

قاصدک ها اغلب نشانه بهار هستند. در حالی که بسیاری از مردم آن را یک مشکل می‌دانند و برای از بین بردن آن سخت تلاش می‌کنند تا حیاط‌هایشان مملو از علف‌های هرز زرد نشود، تحقیقات نشان می‌دهد که سبزی قاصدک سبزی‌ای است که توانایی طبیعی کبد را برای دفع سموم از بدن تحریک می‌کند. . (5) بنابراین، اگر می خواهید آنها را در باغ خود خلاص کنید، به جای پرت کردن آنها با سایر چمن ها، ممکن است بخواهید آنها را به آشپزخانه خود بیاورید. و اگر به دنبال سم زدایی هستید، پشتیبانی و سم زدایی کبد طبیعی سلامتی می تواند به شما در فرآیند سم زدایی کمک کند.

5. قارچ مورل

قارچ مورل یکی دیگر از سبزیجات بهاری است که فوایدی برای سلامت کبد دارد.

شکار ماورلات ها معمولا در بهار در بسیاری از ایالت های شرقی، هم در جنوب و هم در شمال انجام می شود. می توانید آنها را تازه بخورید، سرخ کنید یا کمی بیشتر به سس ها و خورش های مورد علاقه خود اضافه کنید. مهم نیست که کدام گزینه را ترجیح می دهید، این سبزی با کمک به محافظت از این اندام حیاتی، سلامت کبد را بهبود می بخشد. یک مطالعه نشان می دهد که این کار را با کاهش آنزیم های خاص و همچنین با بازگرداندن سطوح ضعیف آنتی اکسیدان ها در کبد انجام می دهد. (6)

6. رازیانه

طعم رازیانه کمی شبیه شیرین بیان است، اما شبیه تلاقی کرفس (به دلیل ساقه آن) و پیاز (به دلیل داشتن پیاز) است. گنجاندن این سبزی سبز بهاری در رژیم غذایی می تواند به محافظت از کبد کمک کند و در عین حال به عنوان یک عامل ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی عمل کند. (7) این برای کل بدن شما از سر گرفته تا انگشتان پا مفید خواهد بود. و اگر هدف شما محافظت بهتر از کبد است، UltraThistle Natural Wellness گزینه دیگری است که باید در نظر بگیرید.

7. ریواس – هفتمین سبزیجات بهاری برای سلامت کبد

اغلب ریواس را در ظروف دسر قرار می دهند تا حسی از اسیدیته ایجاد کند. وافل، مربا و شراب ریواس در ماه های منتهی به تابستان ظاهر می شوند. مطالعات نشان داده اند که عصاره ریواس علاوه بر افزایش طعم به جوانه های چشایی، به کاهش التهاب و استرس روی کبد کمک می کند، تا حدی با بهبود بیوم روده. (8)

چگونه سبزیجات فصل بهار را در رژیم غذایی خود بگنجانید؟

بسیاری از این سبزیجات فصل بهار را می توان به صورت خام مصرف کرد (مثلاً هویج، قاصدک، و مورل) در حالی که سایرین وقتی به دستور غذاها و دسرها اضافه شوند (رازیانه و ریواس، که دو عدد هستند) بهتر هستند.

ممکن است بخواهید یک نوع سرگرم کننده مارچوبه را با سوپ مارچوبه بهاره امتحان کنید!

جستجوی آنلاین سریع هر یک می تواند راه های نامحدودی برای افزودن آن به رژیم غذایی شما ارائه دهد.

چند مورد از این سبزیجات بهاری را امتحان کنید تا ببینید کدام را بیشتر دوست دارید. چند دستور العمل مختلف را نیز امتحان کنید زیرا هر روش آماده سازی می تواند طعم یا بافت سبزیجات را تغییر دهد و یک تجربه کاملاً جدید از غذا خوردن ارائه دهد.

تلاش برای دریافت 2.5 فنجان سبزیجات USDA در روز می تواند به سلامت و تندرستی کلی شما کمک کند. به طور خاص افزودن سبزیجاتی از این دست ممکن است به بهبود سلامت کبد کمک کند. این باعث می شود که آنها به وعده های غذایی و میان وعده های شما اضافه شوند.

(1) وزارت کشاورزی ایالات متحده. (2020، دسامبر). دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها 2020-2025. بازیابی شده در 03 مه 2020 از https://www.dietaryguidelines.gov/sites/default/files/2020-12/Dietary_Guidelines_for_Americans_2020-2025.pdf

(2) پناهی، ج. ، کیانپور، ب. ، محتشمی، ر. اتکین، اس. باتلر، ا. جعفری، ر. ، … سهکار، ع. (2018، 9 مارس). اثربخشی عصاره برگ کنگر فرنگی در بیماری کبد چرب غیر الکلی: یک کارآزمایی تصادفی، دوسوکور، کنترل شده. تحقیقات گیاه درمانی. doi: https://doi.org/10.1002/ptr.6073

(3) Zhong, C., Jiang, C., Xia, X., Mu, T., Wei, L., Lou, Y.,… Bi, X. (2015, 19 ژوئن). اثر سیروزی اجزای فعال جدا شده از مارچوبه سبز (مارچوبه افیسینالیس L.) شامل غیرفعال شدن سلول های ستاره ای کبدی است. مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی. doi: https://doi.org/10.1021/acs.jafc.5b01490

[4)هامريش،إل،تاك،ف(2013،أكتوبر)أكلالمزيدمنالجزر؟تثبيطموتالخلايافيتليفالكبدالناجمعنالإيثانولبواسطةB-caroteneجراحة الكبد والقنوات الصفراوية والتغذية. دوى: 10.3978 / j.issn.2304-3881.2013.10.03

(5) Thilagavathi، T.، Pandiyan، M.، Sasmitha، R.، Yuvaraj، M.، Suganyadevi، M.، Sivaji، M. (2020، May). الأطعمة التي تطهر الكبد. Biotica Research اليوم. https://www.bioticainternational.com/ojs/index.php/biorestoday/article/view/168

(6) Nitha، B.، Fijesh، PV، Janardhanan، KK (2013، January). النشاط الوقائي للكبد للفطر المستنبت لفطر موريل ، Morchella esculenta. علم الأمراض التجريبي والسموم. دوى: https: //doi.org/10.1016/j.etp.2011.06.007

[7)سيد،ف،ميرزا​​،م،القاضي،أ،حكيم،ك،الكريم،س(2019،12فبراير/شباط)نظرةثاقبةعلىالتطبيقاتالدوائيةالمتعددةالتخصصاتوالمتصلةFoeniculum vulgare (الشمرة). صحة النبات والبشر. دوى: https: //doi.org/10.1007/978-3-030-04408-4_11

(8) Neyrinck، A.، Etxeberria، U.، Taminiau، B.، Daube، G.، Van Hul، M.، Everard، A.،… Delzenne، N. (2016، March 18). يمنع مستخلص الراوند الالتهاب الكبدي الناجم عن تناول الكحول الحاد ، وهو تأثير متعلق بتعديل ميكروبات الأمعاء. التغذية الجزيئية وبحوث الغذاء. دوى: https: //doi.org/10.1002/mnfr.201500899

عن المؤلف

كريستينا ديبوسك

كريستينا إم ديبوسك هي كاتبة ومحررة صحية متخصصة في الوقاية من العافية الطبيعية وخيارات العلاج. وهي أيضًا أخصائية تغذية معتمدة ومدربة شخصية وأخصائية تحول. يمكنك العثور على مقالاتها في مجموعة متنوعة من المنشورات المتعلقة بالصحة ، سواء عبر الإنترنت أو في شكل مطبوع.



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/
رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر