5 بهترین و بدترین غذا برای سلامت کبد


غذا می تواند به کارکرد کبد کمک کند یا آن را سخت تر کند. با برخی از بهترین و بدترین غذاها برای کبد آشنا شوید.

کبد شما برای سلامت بدن شما حیاتی است. مسئول پردازش مواد مغذی از غذا، ساخت پروتئین، دفع سموم و ساخت صفرا برای هضم غذا است. هر چیزی که خورده یا مصرف می شود، خواه غذا، دارو، سموم یا نوشیدنی باشد، توسط کبد فیلتر می شود. ویتامین ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات ها را ذخیره می کند.

غذا می تواند به عملکرد کبد کمک کند یا باعث شود آن را سخت تر کند و این اندام حیاتی را تحت فشار قرار دهد.

5 غذای برتر برای کبد شما

تحقیقات به چندین غذا اشاره می کند که می توانند با افزودن اجزای حیاتی برای متابولیسم سالم کبد به عملکرد کبد کمک کنند.

برخی از این غذاها در زیر ذکر شده است:

1. آب

کبد شما برای دفع سموم از بدن به آب نیاز دارد. بله، آب یک غذای حیاتی برای عملکرد، عملکرد و سطح انرژی بدن است. به دلیل وجود بیسفنول A (BPA) آب باید تصفیه شود، نوار چسب نباشد و در بطری های پلاستیکی از آب خارج شود. مقدار آب مورد نیاز شما یک مفهوم فردی است. بهترین راه برای تشخیص هیدراته بودن بدن، رنگ ادرار است. رنگ تیره تر به این معنی است که شما به مایع بیشتری نیاز دارید. (1)

2. غذاهای غنی از فیبر

غذاهایی مانند بلغور جو دوسر و غلات کامل با پایین نگه داشتن مواد شیمیایی التهابی در کبد به سرکوب هپاتیت کمک می کنند. فیبر غذایی ممکن است از سیروز پیشگیری یا درمان کند. (1،2)

3. سبزی های برگ دار

غذاهایی مانند بروکلی و اسفناج می توانند سطح آنتی اکسیدان گلوتاتیون را افزایش دهند. گلوتاتیون برای چرخه سم زدایی کبد ضروری است. علاوه بر این، نشان داده شده است که سبزیجاتی مانند بروکلی از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند. و خوردن سبزیجات بیشتر می تواند ویتامین های آنتی اکسیدانی مورد نیاز مانند A، C و E را تامین کند. (3)

4. تمشک

توت ها یکی از بهترین غذاها برای سلامت کبد هستند.

توت ها حاوی پلی فنل های بالایی هستند که ممکن است به محافظت از شما در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) کمک کند که اغلب با چاقی و کلسترول بالا مرتبط است. جدیدترین تحقیقات در سال 2021 نشان می دهد که پلی فنول ها می توانند برای درمان مقاومت به انسولین، استرس اکسیداتیو و التهاب موجود در ایجاد بیماری کبدی استفاده شوند. (4)

5. قهوه

بله، بیداری صبحگاهی ما ممکن است به عملکرد کبد کمک کند. مطالعات نشان می دهد افرادی که قهوه مصرف می کنند مبتلا به بیماری کبد چرب آسیب کمتری به کبد نسبت به کسانی که نوشیدنی های کافئین دار مصرف نمی کنند، تجربه می کنند. به نظر می رسد کافئین آنزیم های کبدی غیرطبیعی را در افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری کبدی کاهش می دهد. قهوه همچنین یک آنتی اکسیدان است که حاوی سطوح بالایی از پتاسیم و منیزیم است. برای نشان دادن اثرات مفید آن باید روزانه دو فنجان قهوه مصرف شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که افرادی که قهوه می نوشند کمتر به سیروز و سیروز پیشرفته مبتلا می شوند. (5)

5 غذای بد برای کبد

همانطور که غذاها می توانند کبد را التیام یا کمک کنند، برخی از غذاها نیز می توانند به عملکرد کبد آسیب برسانند و سلول های کبد را از بین ببرند.

برخی از این غذاها عبارتند از:

1. الکل

بر اساس جدیدترین نظرسنجی ملی در مورد مصرف مواد مخدر و سلامت، 86.4 درصد از این افراد 18 ساله یا بالاتر از نوشیدن الکل گزارش می دهند. کبد چرب در 90 تا 100 درصد افرادی که زیاد الکل مصرف می کنند وجود دارد. الکل دومین عامل شایع سیروز پس از هپاتیت C در ایالات متحده است. حتی نوشیدن بیش از حد گاه به گاه می تواند مضر باشد. (1،6)

2. گوشت قرمز

ما می دانیم که غذاهای سرشار از چربی اشباع شده معمولا برای کبد مفید نیستند. با این حال، مطالعات ارتباط معنی داری را بین مصرف گوشت قرمز به طور خاص نشان داده است. یک مطالعه اخیر ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را نشان داد. (7)

3. شکر

مقاومت به انسولین سنگ بنای بیماری کبد چرب غیرالکلی است. شکر مقاومت به انسولین را افزایش می دهد و در صورت مصرف بیش از حد می تواند منجر به چاقی شود. رژیم‌های کم کربوهیدرات/پروتئین بالا با بهبود متابولیسم در افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی هستند مرتبط است. شکر یک کربوهیدرات تصفیه شده و بدون فیبر است و نقش مهمی در فروکتوز دارد، نوعی قند رژیمی که به شدت با NAFLD مرتبط است. یک مطالعه نشان می دهد که فروکتوز ممکن است NALFD را با تأثیر منفی بر سد روده و ایجاد هپاتیت افزایش دهد. علاوه بر این، کبد قند را به چربی تبدیل می کند. (3،8)

4. نمک

سطوح بالای سدیم می تواند منجر به سیروز کبدی شود. سدیم در غذاهای فرآوری شده و کنسرو شده بسیار زیاد است. (3)

5. نان سفید، برنج و ماکارونی

نان سفید یکی از بدترین غذاها برای کبد است.

همه اینها کربوهیدرات های تصفیه شده معمولی رژیم غربی هستند و با NAFLD مرتبط هستند. کربوهیدرات های تصفیه شده به سرعت در جریان خون به قند تبدیل می شوند. سطوح بالای انسولین که پس از خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده در خون ایجاد می شود منجر به تجمع چربی در کبد می شود. (9)

نتیجه

در خاتمه، برای بهبود کبد و محافظت از آن در برابر غذاهای مضری که ممکن است به آن آسیب بزنند، غذا بخورید.

  1. 14 بهترین و بدترین غذا برای کبد شما وب MD. بازیابی شده در 19/2/21 از https://www.webmd.com/hepatitis/ss/slideshow-best-and-worst-foods-for-your-liver
  2. مینگ می، لی، ژو، یان، ژو، لو، نی، دان، لی، شیائو. 2020. فیبر غذایی میکروبیوتای روده را تنظیم می کند و التهاب کبدی و سیستمیک را سرکوب می کند تا سیروز را در موش کاهش دهد. خوراک. 81، برگرفته از https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0899900720302422
  3. صالحی سهل آبادی، عمار، سادات، سمانه، بیگریزیل، اس، برماسومی، ماکان، فیزی، آوایی، گیاسوند، رضا، هادی، امیر، قابیل، سی تی کلارک، میراگاجانی، مریم. 2021. الگوهای غذایی و خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی. BMC. 21 (41)، برگرفته از https://bmcgastroenterol.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12876-021-01612-z
  4. میلر، ایولین. 2020. استراتژی های مدیریت تغذیه برای بیماری کبد چرب غیر الکلی: درمان و پیشگیری. بیماری بالینی کبد. 15 (4)، برگرفته از https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7206319/
  5. ارگین، ارهان، توکوسوغلو، اوزلم و وورال، خلیل. 2021. سم شناسی قهوه، فرآوری قهوه و بیماری کبد (آیا این معجزه طبیعت است؟). موسسه علوم و صنایع غذایی. بازیابی شده از https://doi.org/10.1111/jfpp.15243
  6. آمار بیماری های کبدی بنیاد کبد آمریکا. بازیابی شده در 20/2/21 از https://liverfoundation.org/liver-disease-statistics/#alcohol-related-liver-disease-and-cirhosis
  7. برای هیلما، ماری، لوکونن، بانو، کادری، سامی، آهلوهولم، نورا، لالوکا-بروک، سوزانا، بورتان، کیمو، و جکی گاروینن، هانل. 2021. ارزیابی عوامل سبک زندگی به شناسایی سیروز بیماری کبد چرب غیر الکلی در افراد چاق کمک می کند.. مواد مغذی. 13 (1)، برگرفته از https://www.mdpi.com/2072-6643/13/1/169
  8. چگونه فروکتوز بالا می تواند منجر به بیماری کبد چرب شود؟ (2020، 15 سپتامبر). مؤسسات ملی سلامت. بازیابی شده در 20/2/21 از https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/how-high-fructose-intake-may-trigger-fatty-liver-disease#:~:text = مطالعات % 20 پیشنهاد می کند % 20 % 20 % 20 فروکتوز بالا % 20 مصرف % 20 می % 20 افزایش A، % 20 بیشتر % 20 % تهاجمی % 20 بیماری % 20 نامیده می شود % 20 غیر الکلی % 20 هپاتیت % 20 % 28 NASH %29
  9. میلر، ایولین. 2020. استراتژی های مدیریت تغذیه برای بیماری کبد چرب غیر الکلی: درمان و پیشگیری. بیماری بالینی کبد. 15 (4)، برگرفته از https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7206319/

درباره نویسنده

کتی شاتلر، BS، MS، RDN

کتی شاتلر بیش از 25 سال است که یک متخصص تغذیه ثبت شده است و در حال حاضر کلینیک بهداشت از راه دور خود را اداره می کند در حالی که به صورت آزاد در اوقات فراغت خود می نویسد. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته تغذیه انسان از دانشگاه ایالتی میشیگان است و تجربه زیادی در زمینه تغذیه بالینی و همچنین سلامت عمومی دارد. او به عنوان یک رهبر در حرفه خود شناخته شده است و به تلاش برای تعالی در آموزش بهداشت عمومی در پزشکی یکپارچه ادامه می دهد.



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/
رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر