آیا وسواس غذایی دارید؟


آیا احساس می کنید تنها چیزی که در ذهن شما می گذرد مربوط به غذا است؟ ممکن است وسواس غذایی داشته باشید. نگران نباشید، من پاسخ هایی را که در جستجوی آنها هستید دریافت کرده ام.

زن غمگین وسواس غذا روی میز آشپزخانه نشسته است

وسواس غذایی چیست؟

وسواس غذایی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد – وسواس نسبت به غذا. اگرچه هنوز اجماع رسمی در مورد نحوه طبقه بندی این موضوع وجود ندارد، ما به آرامی در حال تحقیقات بیشتر هستیم!

مانند همه چیزهای مربوط به غذا و خوردن، هیچ چیز آسان یا ساده نیست.

یک مطالعه در سال 2018 توضیح داد که چرا طبقه بندی وسواس/اعتیاد به مواد غذایی بسیار دشوار است. ‘[B]اعتیادهای رفتاری شامل وابستگی به یک رفتار است نه یک ماده. با این حال، مصرف اعتیادآور مواد غذایی بسیار خوش طعم هم شامل یک رفتار (خوردن) و هم ماده (غذا) است. برخی از اعتیادهای کلاسیک به مواد، مانند اختلال مصرف دخانیات، به نظر می‌رسد که وابستگی‌های رفتاری را نیز شامل می‌شوند.1

اساساً این مطالعه می گوید که از یک طرف می توان آن را به عنوان یک طبقه بندی کرد اختلال رفتاری شبیه قمار در حالی که از سوی دیگر می توان آن را به عنوان یک مشاهده کرد اختلال مواد. در مورد وسواس غذایی، خود غذا همان خواهد بود ماده.

میفهمی این الان چقدر سخته!؟

برای مشکل سازتر شدن آن، در بسیاری از موارد، موضوع وسواس غذایی ناشی از عادات غذایی نامناسب است. این می تواند محدود کننده باشد و باعث شود که فرد دائماً در مورد غذایی که به خود اجازه نمی دهد فکر کند.

مثال دیگری از عادتی که منجر به وسواس غذایی می شود می تواند پرخوری باشد. پرخوری یک اختلال خوردن طبقه بندی شده DSM-5 است. اما، به همین دلیل، فرد ممکن است به فکر غذا باشد و برای پرخوری خود برنامه ریزی کند.

کسی که اختلال خوردن را تجربه می کند ممکن است فقط آن را به عنوان یک وسواس غذایی یا اعتیاد به غذا درک کند.

زنی با وسواس غذایی در خوردن چیپس

علائم وسواس غذایی

بیان تک تک نشانه های بالقوه وسواس غذایی با کلمات دشوار است. هر فردی تجربیات فردی خود را در مورد غذا دارد و ممکن است آنها را متفاوت توصیف کند.

برخی از علائم بالقوه ممکن است بودن:

  • مدام به غذا فکر می کنید، چه می خواهید بخورید، از چه غذاهایی اجتناب می کنید
  • غذا خوردن تا حدی که راحت نیست به طور نسبتاً منظم (یعنی بیشتر از موارد خاص)
  • نگران گزینه های غذایی و در دسترس بودن باشید
  • مخفی کردن غذا
  • پرهیز از غذا خوردن با دیگران
  • دروغ در مورد مصرف
زنی با وسواس غذایی در خوردن هویج

چرا من به غذا وسواس دارم؟

دلایل زیادی وجود دارد که شما ممکن است نسبت به غذا احساس وسواس داشته باشید!

چند علت بالقوه عبارتند از:

  • کم خوری / پرخوری
  • استعداد ژنتیکی
  • استفاده از غذا به عنوان روش مقابله
  • ذهنی محور
  • عاطفی محور
  • عدم تعادل هورمونی (خیلی تحقیقات کوچک در این مورد)

اینها فقط نوک کوه یخ هستند. هر فردی که وسواس غذایی را تجربه می کند ممکن است علت متفاوتی داشته باشد. غذا و خوردن بسیار شخصی است و با بسیاری از عوامل عاطفی و فیزیکی دیگر در هم تنیده است.

متأسفانه، شما ممکن است هرگز یک پاسخ 100٪ در مورد علت چیست دریافت نکنید.

مسئله فرهنگ رژیم غذایی

فرهنگ رژیم غذایی در اینجا نیاز به فضای خاص خود دارد. دنیایی که ما در حال حاضر در آن زندگی می کنیم وسواس زیادی به اندازه بدن و زیبایی شناسی دارد. با این کار، وسواس غذایی می تواند به وجود بیاید.

حتی بدون اینکه متوجه شوید، هنجارهای اجتماعی ممکن است شما را به سمت وسواس در مورد غذا و ظاهرتان هدایت کنند.

فرهنگ رژیم غذایی باعث می شود فکر کنید که داشتن بیش از یک کیسه چیپس یک اندازه در یک نشستن یک عادت وحشتناک است. چی!؟ فرهنگ رژیم غذایی نه تنها محدودیت های طبیعی مصرف را محدود می کند، بلکه کم خوری را نیز عادی می کند.

فقط اجازه دادن به خود را ارگانیک و کاملاً طبیعی در مرتع (درج هرگونه ادعای سلامتی متداول دیگر) است. همچنین یک وسواس فرهنگ رژیم غذایی نیز این شیوه مصرف را عادی کرده است.

دو زن جوان هنگام خوردن پیتزا در حال تفریح ​​هستند

برای رفع وسواس غذایی خود باید چه کار کنم؟

برای رفع وسواس غذایی خود باید علت واقعی آن را برطرف کنید. اگر اختلال خوردن در حال رخ دادن باشد، وسواس غذایی بیشتر یک عارضه جانبی است.

ممکن است شما یک اختلال کامل خوردن را تجربه نکرده باشید، اما ممکن است اختلال در غذا خوردن داشته باشید، ممکن است جایی برای کار روی رابطه شما با غذا وجود داشته باشد.

یادداشت جانبی: اختلال خوردن و اختلال خوردن بسیار شبیه هم هستند اما یکسان نیستند. یک اختلال خوردن را می توان توسط راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم (DSM-5) طبقه بندی کرد، در حالی که اختلال در غذا خوردن هر روشی از غذا خوردن است که اختلال در آن وجود داشته باشد اما به عنوان یک اختلال خوردن طبقه بندی نشده باشد. گیج کننده، درست؟

بازگشت به آنچه در مورد وسواس غذایی باید انجام داد. این وسواس ممکن است در واقع هیچ ربطی به اختلال خوردن یا اختلال در خوردن غذا نداشته باشد. متاسفم – می دانم که این کار را سخت می کنم!

اگر وسواس مربوط به اختلال غذا خوردن یا اختلال خوردن نباشد، باز هم جای امید است! مبارزه با این موضوع به تنهایی دشوار است. توصیه می کنم با یک درمانگر و یک متخصص تغذیه صحبت کنید. در ارتباط، شما تیمی از متخصصان را در کنار خود خواهید داشت تا به شما کمک کنند و در جهت پاسخگویی به آنها تلاش کنند.

سوالات متداول وسواس غذایی

من به غذاهایی مانند آب نبات و چیپس معتاد نیستم، آیا این هنوز یک وسواس است؟

به احتمال زیاد به سمت غذاهای شیرین و فرآوری شده با چربی جذب می شود، اما این قانون نیست! بسیار ممکن است که نسبت به غذاهایی که «کل» در نظر گرفته می شوند مانند هویج یا آجیل وسواس داشته باشید.1

از کجا بفهمم هستم یا نه در حقیقت معتاد به غذا؟

هیچ آزمایش پزشکی برای وسواس غذایی وجود ندارد. در حال حاضر، تحقیقات زیادی در مورد درک عوامل بیولوژیکی که ممکن است تشخیص را پشتیبانی کند، وجود ندارد. اگر احساس می کنید مشکلی وجود دارد، احتمالا وجود دارد.

وسواس غذایی از کجا می آید؟

منابع بی پایانی وجود دارد که وسواس غذایی می تواند از آنها شکل بگیرد. این می تواند ناشی از تکیه بر غذا به عنوان حمایت، فضای امن، راحتی و غیره باشد. همچنین می تواند عدم تعادل هورمونی (تحقیقات حداقل)، استعداد ژنتیکی، یا ناشی از یک موضوع همزمان دیگر باشد.

سخنی از یک متخصص تغذیه ثبت شده

احساس تنهایی نکن وسواس غذایی طبیعی تر از آن چیزی است که شما انتظار دارید. با کمک یک متخصص تغذیه و درمانگر می توان بر این مشکل غلبه کرد.

برای صحبت بیشتر در مورد این موضوع از طریق ایمیل (hello@themichigandietian.com) یا فرم علاقه مندی مشاوره تغذیه من تماس بگیرید.

اگر احساس می کنید که با غذا مشکل دارید، مهم نیست که چقدر کوچک یا قابل کنترل به نظر می رسد، ارزش کار کردن را دارد. با ادامه، ممکن است بدتر شود و در نهایت باعث آسیب شدید شود.

آیا تصویر پین وسواس غذایی دارید؟

هوس بیشتر؟

اگر علاقه مند به مطالعه بیشتر در مورد غذا و تغذیه هستید، برخی از پست های دیگر من را بررسی کنید! اگر علاقه مند به کار بر روی وسواس غذایی خود با من هستید، از طریق صفحه مشاوره تغذیه به من پیام دهید.

اطلاعات تغذیه، محتوای آزادی غذا و دستور العمل خوشمزه بیشتری می خواهید؟ @the.michigan.dietitian را در اینستاگرام و دیگر پلتفرم های رسانه های اجتماعی دنبال کنید!

افشای

اطلاعات این پست نباید به عنوان توصیه پزشکی تلقی شود. برای ایجاد هرگونه تغییر در رژیم خود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

استناد

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5946262/





منبع