رابطه بین تغذیه و خلق و خو


چه رابطه ای بین تغذیه و خلق و خو وجود دارد؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خوی یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعات در علم تغذیه است که تاکنون کمتر مورد بحث قرار گرفته است. رابطه بین تغذیه و رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه نتیجه مطالعات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی است و داده های مربوط به انسان در مدت زمان کوتاه بسیار محدود است.

ما طبق عادت خود مزاج را اضافه کردیم. و حال و هوای مردم را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ همچنین هوش و دانش ، که تعریف روشنی ندارند. خلق و خو مظهر ارتباط است. آنچه همه می توانند بگویند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که در معرض استرس هستند پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود ، منعکس می کند ، همانطور که توضیح داده شد.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، ارتباط تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، کمترین هزینه را دارد. و از این رو اساس نظریه این رابطه است. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی ساخته شده اند. و تغییر در مقدار مواد مغذی وارد شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح مغز این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از مواد بی جان در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از مواد بی جان در عملکردهای مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفت. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و توجه را افزایش دهند. این بر نوع غذا ، نحوه خوردن و نوع غذایی که می خورید تأثیر می گذارد.
مطالعات حیوانی زیادی در این زمینه انجام شده است ، و نتایج کمی از مطالعات انسانی برای پیچیدگی اخلاقی و انسانی در دسترس است. به همین دلیل ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد خلاصه کردن نتایج مطالعات حیوانی روی انسان است. و نمی توان آنها را به طور قطعی تعیین کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و در این زمینه مراکز مختلفی دخیل هستند.

رابطه بین تغذیه و خلق و خو  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدرات ها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، بهبود خلق و خو و رفع افسردگی است و خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی باعث ایجاد احساس آرامش و رضایت در افراد می شود. اینکه این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی غذاهای شیرین دارای چربی زیادی باشند.
مصرف کربوهیدراتها ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و پس از آن فرد احساس خوشایندی می کند. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر مردم ، بسیاری از افراد از شیرینی اجتناب می کنند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از مردم رژیم می گیرند و شیرینی ها را به تنهایی حذف می کنند. زیرا آنها فکر می کنند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، اگرچه تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم نیز وقتی شیرینی می خورند عاشق شیرینی هستند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نباشید ؛ برعکس ، هنگام مواجهه با یک گیاه ناشناخته که ترش یا تلخ بود ، احساس ناراحتی و ناراحتی می کردند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، نقش مهمی در بهبود خلق و خو و رفتار دارند. اما روند عمل آنها با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی ها در مغز آزاد می شوند متعلق به خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، نتایج نشان می دهد که پس از مصرف شکلات ، مغز ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین تولید می کند. چه چیزی باعث می شود فرد احساس لذت کند و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر مشخص می شود.

تاثیر گیاه خواری و مصرف گوشت بر رفتار انسان

گوشت اندروژن ها را جمع می کند و بره حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک دام می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند ملایم تر تلقی می شوند و شاید یکی از دلایل آن افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. آنها بر روحیه تأثیر می گذارند.
مطالعات نشان داده است که غلظت روی در سرم افراد مبتلا به افسردگی مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای در بین دانشجویان دانشگاه اهواز نشان داد که مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده تقریباً نصف افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. ممکن است نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و مشکل را کاملاً رد یا تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه نیز م workثر باشد. زیرا این محصولات جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. این فست فودها را در حد اعتدال بخورید. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان مواد طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات را بخورند و همچنین مایعات بیشتری مصرف کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادت های خوبی داشتیم و این پذیرایی از مهمانان با آب لیمو بود. متأسفانه ، در حال حاضر با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین می شود.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


یک رژیم متعادل تر ، متعادل و متنوع. طبیعتاً بدنه خودرو که یکی از شگفت انگیزترین و چالش برانگیزترین دستاوردهای خداوند است ، بهتر کار می کند.
او رویدادهایی را که در صنعت غذا اتفاق افتاده بود به یاد آورد و ما ایرانی ها را از سنت های ما دور کرد. توسعه صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و کشورها و رشد ارتباطات فرامرزی منجر به تغییر عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه ما ایرانی ها از سنت های زیادی پیروی می کنیم. همچنین دیگر سفره های خاطره انگیز و سنتی وجود ندارد. و همچنین تمایل به فست فود ، چیپس و پنیر ، اشباع شده از چربی های اشباع و فاقد مواد مغذی. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، افزایش یافته است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تأمین می کند. اگر جبران نشوند ، محرک های عصبی طبیعی خواهند بود. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B وارد بدن نشود. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی وارد بدن نمی شود. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی به عوامل بیماری زا پاسخ دهد و طبیعتاً سیستمی است که باید از مزایای سلامتی انسان ها محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

امتناع از مصرف مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه ، مقدار و رژیم اولیه ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


محتوای توصیه شده:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای مقابله با گرسنگی

راهنمای خرید محصولات لبنی

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *