10 فایده رژیم کتوژنیک – مشاوره تغذیه تلفنی


رژیم کتوژنیک – 10 فایده رژیم کتوژنیک

رژیم های کم کربوهیدرات سال ها بحث برانگیز بوده است. برخی ادعا می کنند که این رژیم ها به دلیل داشتن چربی زیاد باعث افزایش کلسترول و ایجاد بیماری قلبی می شوند. با این حال ، در اکثر مطالعات علمی ، رژیم های کم کربوهیدرات بسیار ارزشمند و مفید برای سلامتی است.

رژیم کم کربوهیدرات نه تنها منجر به کاهش وزن بیشتر می شود ، بلکه منجر به بهبود اساسی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی ، از جمله کلسترول می شود.

این مقاله 10 فایده اثبات شده رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای سلامتی را ارائه می دهد.

  1. رژیم های کم کربوهیدرات اشتهای شما را کاهش می دهد

گرسنگی بدترین عارضه رژیم غذایی است. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث می شود بسیاری از افراد در رژیم های دشوار احساس درماندگی کنند و در نهایت تسلیم شوند. با این حال ، خوردن کربوهیدرات کمتر به طور خودکار اشتها را کاهش می دهد. مطالعات مستمر نشان می دهد وقتی افراد کربوهیدرات ها را کاهش داده و پروتئین و چربی بیشتری مصرف می کنند ، کالری کمتری مصرف می کنند.

  1. رژیم کم کربوهیدرات در ابتدا منجر به کاهش بیشتر وزن می شود

متوقف کردن کربوهیدرات ها یکی از ساده ترین و م effectiveثرترین روش های کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند در مدت زمان کمتری وزن بیشتری نسبت به افرادی که رژیم کم چربی دارند کاهش می دهند ، اگرچه در رژیم کم چربی به طور فعال کالری می سوزانند.

این به این دلیل است که رژیم های کم کربوهیدرات سطح آب اضافی ، انسولین را در بدن شما کاهش می دهند و در یک یا دو هفته اول خیلی سریع وزن خود را کاهش می دهند.

در مطالعاتی که رژیم های کم کربوهیدرات و کم چرب را مقایسه کرده اند ، افرادی که مصرف کربوهیدرات خود را محدود می کنند ، گاهی اوقات 2-3 برابر بیشتر از بدون گرسنگی وزن خود را کاهش می دهند.

در مطالعه ای که بر روی بزرگسالان چاق انجام شد ، نتایج نشان داد که رژیم کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم معمولی ، وزن را تا 6 ماه کاهش می دهد.

  1. بیشتر چربی هایی که از دست می دهید از معده شما تامین می شود

چربی در قسمت های مختلف بدن شما یکسان نیست. محل ذخیره چربی تعیین می کند که چگونه بر سلامت و خطر بیماری شما تأثیر می گذارد. دو نوع اصلی ذخیره چربی بدن وجود دارد ، یکی چربی زیر چربی یا زیر چربی و دیگری چربی احشایی است که در حفره شکم ذخیره می شود که نوع چربی در افراد دارای اضافه وزن است.

چربی احشایی مسئول محافظت از قسمت های مختلف بدن است. سطوح بالای چربی احشایی منجر به التهاب و مقاومت به انسولین می شود و همچنین می تواند عملکرد متابولیک بدن را مختل کند. رژیم کم کربوهیدرات در کاهش این چربی های مضر شکم بسیار مثر است. در واقع ، افرادی که با رژیم کم کربوهیدرات چربی زیادی از دست می دهند ، به نظر می رسد از گرفتگی معده خلاص می شوند. با گذشت زمان ، این منجر به کاهش قابل توجهی در خطر بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 می شود.

  1. تری گلیسیریدها به شدت کاهش می یابد

تری گلیسیریدها مولکول های چربی هستند که در جریان خون شما قرار دارند. به خوبی ثابت شده است که سطح بالای تری گلیسیرید ناشتا یک عامل بسیار خطرناک در ایجاد بیماری های قلبی عروقی است. یکی از دلایل اصلی افزایش تری گلیسیرید در افراد بی حال ، مصرف کربوهیدرات ، به ویژه به شکل ساده فروکتوز است.

هنگامی که افراد از خوردن کربوهیدرات دست می کشند ، به وضوح می توانند شاهد افت شدید سطح تری گلیسیرید خون باشند. از سوی دیگر ، رژیم غذایی کم چرب اغلب باعث افزایش تری گلیسیرید می شود.

  1. سطح را افزایش دهید HDL (کلسترول خوب)

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به عنوان “کلسترول خوب” شناخته می شود. هرچه سطح HDL در مقایسه با LDL که “کلسترول بد” است بیشتر باشد ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد. یکی از بهترین راه ها برای افزایش سطح HDL خوردن چربی است و رژیم کم کربوهیدرات دارای چربی زیادی است.

بنابراین تعجب آور نیست که در رژیم های سالم و کم کربوهیدرات ، سطح HDL به طور چشمگیری افزایش می یابد ، در حالی که در رژیم های کم چرب معمولاً فقط به طور متوسط ​​افزایش یا کاهش می یابد.

  1. قند خون پایین و سطح انسولین

میلیون ها نفر در سراسر جهان به دیابت و مقاومت به انسولین مبتلا هستند و رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک می تواند به ویژه مفید باشد. مطالعات علمی نشان داده است که حذف کربوهیدرات ها قند خون و مقاومت به انسولین را تا حد زیادی کاهش می دهد.

برخی از افراد مبتلا به دیابت ممکن است بلافاصله پس از شروع رژیم کم کربوهیدرات رژیم خود را تا 50 درصد کاهش دهند. در مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد ، 95 درصد افراد بعد از 6 ماه مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون را متوقف یا متوقف کردند.

اگر دیابت دارید و داروهای قند خون مصرف می کنید ، قبل از ایجاد تغییر در میزان مصرف کربوهیدرات خود ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

  1. به احتمال زیاد فشار خون را کاهش می دهد

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رژیم کم کربوهیدرات یک راه موثر برای کاهش فشار خون است که می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داده و به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

  1. موثر بر سندرم متابولیک

سندرم متابولیک شرایطی است که با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت همراه است. در واقع ، سندرم متابولیک گروهی از علائم است که شامل موارد زیر است:

  • چاقی معده
  • فشار خون بالا
  • سطح قند خون ناشتا
  • تری گلیسیرید بالا
  • HDL پایین (کلسترول خوب)

رژیم کم کربوهیدرات در درمان این پنج علامت بسیار مثر است. تحت چنین رژیم غذایی ، شرایط سندرم متابولیک تقریبا از بین می رود.

  1. اوضاع را بهبود بخشد L.D.L. کلسترول بد

افرادی که LDL بالایی دارند بیشتر دچار حمله قلبی می شوند. اندازه ذرات LDL مهم است. ذرات کوچکتر با خطر بیماری قلبی بیشتر در ارتباط هستند ، در حالی که ذرات بزرگتر با خطر کمتر مرتبط هستند. به نظر می رسد رژیم کم کربوهیدرات اندازه ذرات LDL را افزایش می دهد در حالی که تعداد کل ذرات LDL را در جریان خون کاهش می دهد. به طور مشابه ، کاهش میزان کربوهیدرات ها می تواند وضعیت LDL را بهبود بخشد.

  1. درمان بسیاری از بیماریهای مغزی

مغز شما به گلوکز نیاز دارد زیرا برخی از قسمتهای آن فقط می تواند آن نوع قند را بسوزاند. به همین دلیل ، اگر کربوهیدرات نمی خورید ، کبد شما از پروتئین گلوکز تولید می کند. علاوه بر این ، بخش بزرگی از مغز شما می تواند کتون ها را بسوزاند ، که در گرسنگی یا هنگام خوردن کربوهیدرات بسیار نادر است.

رژیم های کتوژنیک ده ها سال است که برای درمان صرع در کودکانی که به دارو پاسخ نمی دهند مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از موارد ، این رژیم غذایی می تواند کودکان مبتلا به صرع را درمان کند. در یک مطالعه علمی ، بیش از نیمی از کودکانی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند ، بیش از 50 درصد در تعداد تشنج ها کاهش یافتند ، در حالی که 16 درصد هیچ تشنجی نداشتند.

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک در حال حاضر برای سایر بیماری های مغزی از جمله آلزایمر و پارکینسون در نظر گرفته شده است.

در پایان

در علم تغذیه ، مواردی در مورد مزایای بی نظیر رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای سلامتی گزارش شده است. این رژیم ها نه تنها می توانند کلسترول ، فشار خون و سطح قند خون شما را بهبود بخشند ، بلکه اشتهای شما را نیز کاهش داده ، روند کاهش وزن را بهبود بخشیده و تری گلیسیرید را کاهش می دهند. اگر می خواهید سلامت خود را ارتقا دهید ، یکی از این رژیم های ارزشمند می تواند به شما کمک کند.

مترجم: سید حمیدرضا نازی

منبع:

healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *